امروزه تنها 18 درصد از بیمهگران قادر به بهینهسازی استفاده از دادهها، برای مزیت رقابتی هستند.
آخرین گزارش مؤسسه تحقیقاتی کپجمینای نشان میدهد که از هر ده بیمهگر، تنها چهار شرکت میتوانند انتخاب ریسک و قیمتگذاری خود را «مبتنی بر واقعیت و داده محور» توصیف کنند.
بازاری که ناشی از بحران آب و هوا، شوکهای اقتصادی جهانی و پیشرفتهای فناوری در حوزههایی مانند وسایل نقلیه خودران، به طور فزایندهای بیثبات شده، استفاده از دادهها را برای درک درست، قیمتگذاری و مدیریت ریسک برجسته کرده است. امروزه 40 درصد از بیمهگران از دادهها برای ورود به بازارهای جدید استفاده میکنند، در حالی که 43 درصد از بیمهگران الگوریتمهای ریسک خود را بهروزرسانی کرده و ارتقا دادهاند. این متن بر اساس گزارش جدیدی است که توسط مؤسسه تحقیقاتی کپجمینای با عنوان «بیمهگر دادهمحور: آزادسازی دادههایی ارزشمند با سرعتی تصاعدی» منتشر شده است.
بیمهگرانی که دارای منابع دادههای غیرسنتی و بلادرنگ مانند خدمات از راه دور، ابزارهای پوشیدنی و دادههای رسانههای اجتماعی هستند، میتوانند انتظارات مشتریان را در مورد آسودگی، مشاوره سفارشیشده و قیمتگذاری پویا برآورده سازند و با شرکتهای فنآوری بیمه یا همان اینشورتک که قادر به دسترسی به بینشهای شخصیشده هستند، رقابت کنند. سازمانهای بیمهای که در این زمینه تسلط دارند، متخصص دادههای بیمه نامیده میشوند. بیش از 90 درصد از این سازمانها حقبیمه بالاتر، نسبت ترکیبی بهتر و شاخص خالص مُرَوجان قویتر را در مقایسه با نیمی از همتایان خود گزارش کردهاند. این سازمانها سه تفاوت کلیدی با بقیه سازمانها دارا هستند: 92 درصد دارای یک نهاد نظارتی یا تسهیلکننده متمرکز هستند، 62 درصد با اینشورتکها همکاری دارند و 97 درصد رابطهای برنامهنویسی برنامه کاربردی (API) ایجاد کردهاند تا به طرفهای بیرونی اجازه دسترسی به دادههایشان را بدهند.
سث راچلین، راهبر صنعت بیمه جهانی کپجمینای در این زمینه اظهار میدارد: «رقابت بیمهگران سنتی با شرکتهای اینشورتک به طور فزایندهای دشوار شده است. این سازمانها تنها میتوانند با پذیرش یک رویکرد دادهمحور برای به دست آوردن سهم بازار، بهبود نسبتهای کلیدی و ایجاد هوش برتر ریسک رقابت کنند.»
بیمهگران از قدرت نفوذ دادهها برای رشد سودآوری استفاده میکنند
گزارش مؤسسه تحقیقاتی کپجمینای نشان داد که سازمانهای بیمه از دادهها برای 1) توسعه و ارائه راهحلهای جدید، 2) ایجاد خدمات با ارزش افزوده برای مشارکت مشتریان و 3) امکان بینش منحصربهفرد در مورد ریسک و قیمتگذاری آن بهرهبرداری میکنند. با استفاده از دادهها، بیش از 40 درصد از بیمهگران وارد بازارهای جدید میشوند، از حفاظت به پیشگیری تغییر مشیء میدهند و مدلهای اکچوئری را بازبینی میکنند. علاوه بر این، 43 درصد از آنها از دادههای بلادرنگ برای بهروزرسانی مدلهای اکچوئری استفاده میکنند، در حالی که حدود یک سوم این شرکتها میتوانند از دادهها برای مدلسازی ریسکهای جدید استفاده کنند.
بسیاری از بیمهگران نیز سرمایهگذاریهای هدفمندی را روی دادهها انجام میدهند، مانند الگوریتمهای ریسک بروزشده که دادهها را به سرعت در نقطه تصمیمگیری، بصری میکنند و طیف گستردهای از منابع داده را دریافت میکنند. حدود 43 درصد از بیمهگران، الگوریتمهای ریسک خود را طی دو سال گذشته بهروزرسانی کرده و ارتقا دادهاند. در نتیجه، حدود 39 درصد از بیمهگران توانستند انتخاب ریسک و قیمتگذاری خود را مبتنی بر واقعیت و به صورت دادهمحور توصیف کنند.
بیمهگران بزرگتر در مراحل پیشرفتهترِ اجرای دادهمحور قرار دارند
«تنها 18 درصد از سازمانهای بیمه دارای قابلیتهای فنی، فرهنگی و رفتاری برای حمایت از برنامههای دادهمحور هستند که ارزش کامل را از حجم فزاینده دادهها به دست میآورند. به این سازمانها «متخصصان داده» گفته میشود و به طور قابلتوجهی، بزرگتر از همتایان خود هستند و اکثر آنها به طور متوسط بیش از 20 میلیارد دلار درآمد دارند.»
علاوه بر این، 61 درصد از این بیمهگران بزرگ، در مقایسه با تنها 16 درصد از شرکتهای بیمه کوچک، از ابتکارات دادههای خود در پذیرش جریان اصلی یا از مزایای تحولی آن بهرهمند شدهاند. دلیل مهم این تفاوت میتواند سرمایهگذاری ناکافی شرکتهای کوچکتر در نوسازی فناوری باشد. همچنین، شرکتهای بیمه کوچکتر در مقایسه با بیمهگرهای بزرگ، اغلب با چالشهای مربوط به سیستمهای قدیمی و معماری یکدست مواجه میشوند.
متخصصان داده در مقایسه با همتایان خود، در چند زمینه کلیدی متمایز هستند. تقریباً همه متخصصان داده بیمه (97 درصد)، در مقایسه با تنها 36 درصد از همتایان خود، رابطهای برنامهنویسی کاربردی (API) ایجاد کردهاند تا به طرفهای نرمافزاری بیرونی اجازه دسترسی به دادههای اختصاصی خود را بدهند. نزدیک به 90 درصد از این متخصصان داده به راحتی میتوانند منابع بیپایان را با بسترهای دیجتالی خود پیوند دهند تا یک تبادل سودمند برای هر دو طرف ایجاد شود، که منجر به دستیابی 39 درصد از این سازمانها به تسویه سریعتر و دقیقتر مطالبات میشود.
بیمهگران میتوانند با همسو کردن راهبرد دادهها با راهبرد کسبوکار، داده محور شوند
این گزارش نشان داد که تنها 41 درصد از سازمانهای بیمه اطمینان میدهند که مدیران اجرایی داده، راهبرد داده/تحلیل سازمانی را با راهبرد کلی کسبوکار همسو میکنند. برای تبدیل شدن به یک شرکت دادهمحور، شرکتهای بیمه باید در چهار زمینه کلیدی همسو شده و سرمایهگذاری کنند:
1. ایجاد زیرساختی برای پیادهسازی سریع بینش دادهمحور: یک بستر فناوری مدرن برای سادهسازی سیستمهای متفاوت مورد نیاز است؛ ایجاد یک دیدگاه واحد از ریسک و ارائه به موقع دادههای مورد نیاز.
2. ایجاد یک مدل عملیاتی مناسب برای توسعه تصاعدی موارد استفاده از بیمه دادهمحور: ایجاد یک مدل هاب و اسپک برای توسعه گسترده موارد استفاده.
3. پرورش فرهنگ داده قوی در سراسر سازمان: بهکارگیری روشهای کار چابک و توانمندسازی کارکنان در تمامی سطوح برای بهکارگیری دادهها با ابزارها و مهارتها. در یک فرهنگ چابک، تیمهای کسبوکار میتوانند در کنار متخصصان داده برای ایجاد و آزمایش ایدههای جدید کار کنند.
4. سازماندهی یک زیستبوم داده باز: با مشارکت در زیستبومهای داده، همکاری با اینشورتکها و ایجاد یک رویکرد دادهمحور برای بهرهبرداری از رویکرد پایداری.
روششناسی تهیه گزارش
در گزارش 2022 متخصصان داده بیمه، با 510 مدیر اجرایی در 204 سازمان بیمه مصاحبه شد. هر سازمان ملزم به داشتن یک متخصص داده به همراه یک مدیر اجرایی برای هر بخش کسبوکار بود. همچنین، 10 مصاحبه با مدیران بیمه به منظور کسب نظرات و تجارب آنها در مورد این سازمانهای بیمه انجام شد.
مترجم: حمید گلاب شکر؛ کارشناسی ارشد مدیریت دولتی-گرایش MIS، دانشگاه علامه طباطبایی؛ معاون اداره واگذاری اتکایی، شرکت بیمه ایران معین
منبع خبر
منبع: شرکت کپجمینای ؛ تاریخ انتشار: فوریه 2022