عنوان گروه خبري / گزارش . بیمه اتکائی .
  • ساعت : ۱۰:۰۵
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ 
  • تعداد بازدید : 97
در سال ۲۰۲۲، ده و نیم میلیارد دلار اوراق قرضه حوادث صادر شد
نگارنده: Steve Evans
بازار اوراق قرضه حوادث فاجعه‌‎بار ، شاهد یک کاهش کمتر از متوسط یعنی ۶/۱ میلیارد دلار در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۲ بود، اما کل صدور این اوراق در همین سال به رقمی بالغ بر ۵/۱۰ میلیارد دلار رسید. این درحالی‌است که براساس آخرین گزارش آرتمیس ، سرمایه‌گذاران، قیمت‌های بسیار بالاتری را تأمین مالی کردند و خرید و فروش اوراق قرضه حوادث فاجعه‌بار با قیمت نابرابر همگام با سخت‌تر شدن نرخ بیمه اتکائی، افزایش یافت.

بازار اوراق قرضه حوادث فاجعه‌‎بار[1]، شاهد یک کاهش کمتر از متوسط یعنی ۶/۱ میلیارد دلار در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۲ بود، اما کل صدور این اوراق در همین سال به رقمی بالغ بر ۵/۱۰ میلیارد دلار رسید. این درحالی‌است که براساس آخرین گزارش آرتمیس[2]، سرمایه‌گذاران، قیمت‌های بسیار بالاتری را تأمین مالی کردند و خرید و فروش اوراق قرضه حوادث فاجعه‌بار با قیمت نابرابر همگام با سخت‌تر شدن نرخ بیمه اتکائی، افزایش یافت.

گزارش جدید بازار اوراق قرضه حوادث فاجعه‌بار و اوراق بهادار بیمه‌ای (ILS)[3] به بررسی دوره قابل‌توجهی از این بازار پرداخته است.

بر اساس بررسی سال به سال، صدور این اوراق کاهش یافت، اما رقم متوسطی از معاملات در بازار رقم خورد. این درحالی‌است که علارغم سخت‌تر شدن فضای بازار بیمه اتکائی، سرمایه‌گذاران برای قیمت‌های بالاتر تلاش کردند.

ترکیبی از معاملات اوراق قرضه ریسک حوادث فاجعه‌بار اموال با عنوان ۱۴۴آ[4]، تراکنش‌های خصوصی و معاملاتی که دیگر ریسک‌های غیرحوادث فاجعه‌بار را شامل می‌شدند، همگی رقمی بالغ بر ۶/۱ میلیارد دلار سرمایه جدید ریسک برای بازار، طی سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۲ به ارمغان آوردند.

از این رقم، بیش از ۸۸ درصد یا ۳۷/۱ میلیارد دلار حفاظت برای شرکت‌های واگذارنده[5] دربرابر طیفی از ریسک‌های حوادث فاجعه‌بار در چندین منطقه جغرافیایی ارائه شد.

درمجموع، ۱۵ تراکنش که بیشتر از طرف حامیان تکراری همچون هولدینگ بیمه جیوورا[6] بود، صادر شد و شرکت اموال و حوادث پیک[7] تنها حامی بود که در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ ثبت گردید.

براساس نمودار معاملات آرتمیس (شکل پایین)، در مجموع و به همراه ۹ ماه صدور طی سال ۲۰۲۲ که به رقم ۹ میلیارد دلار رسید، رقم سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۲، گرچه چشم‌گیر ودرعین‌حال مهارشده بود، اما سطح کل سال را به ۵/۱۰ میلیارد دلار رساند که فراتر از متوسط ده سال یعنی  بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بود.

86 nontakaful graph-.jpg

در نتیجه، بازار اوراق قرضه حوادث فاجعه‌بار معوق[8] به رقمی جدید در آخر سال میلادی گذشته یعنی ۹/۳۷ میلیارد دلار رسید.  

این بزرگ‌ترین بازار اوراق قرضه حوادث فاجعه‌بار و اوراق بهادار بیمه‌ای معوق نیست، بلکه اندازه آن در ۳۱ دسامبر (آخرین روز سال میلادی)، بیشترین میزان را نشان می‌داد که حاکی از رشد این بازار به بیش از ۲ میلیارد دلار طی سال ۲۰۲۲ بود.

طی ۱۲ ماه گذشته، تحولات قیمت‌ها در فضای اوراق قرضه حوادث فاجعه‌بار جالب توجه بوده است.

با پیشینه چندین سال خسارت، نوسان بازار مالی و فصل بسیار دیر و طولانی و سخت تمدیدهای اتکائی اول ژانویه که مورد انتظار هم بود، سرمایه‌گذاران بازارهای سرمایه برای قیمت‌های بالاتر در معاملات تلاش کردند و آن را به دست آوردند.

در نتیجه، خرید و فروش اوراق با قیمت نابرابر[9] که ورای خسارت موردانتظار بود در بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۲ قرار گرفت.

با شروع سال جدید میلادی، رصد تراکنش‌های مربوط به اوراق قرضه حوادث فاجعه‌بار و انتشار اوراق بهادار بیمه‌ای و بازار بیمه اتکائی وثیقه‌ای[10] نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

 


[1] Catastrophe bond

[2] Q4 2022 Artemis Catastrophe Bond & ILS Market Report

[3] Insurance- linked securities

[4] 144A cat bond deal

[5] Cedant

[6] GeoVera Insurance Holdings

[7] PICC Property and Casualty Company

[8] Outstanding

[9] spread

[10] collateralised

منبع خبر
منبع: آرتیمیس، تاریخ انتشار: ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۱ (3 ژانویه 2023)
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0