عنوان گروه خبري / بیمه‌های زندگی . بیمه اتکائی . مدیریت بیمه .
  • ساعت : ۰۸:۲۷
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۰۲/۱۸ 
  • تعداد بازدید : 77
فسخ جمعی همچنان بیمه‌گران عمر اروپا را تهدید می‌كند
نگارنده: Matt Sheehan
تحلیل‌گران شرکت رتبه‌بندی فیچ هشدار می‌دهند که ریسک فسخ جمعی همچنان تهدیدی برای بیمه‌گران عمر اروپایی است. با این وجود، آنها معتقدند که پروفایل نقدینگی برای تحمل افزایش متوسط تا بسیار بالای فسخ به ویژه در دو بازار شدیداً در معرض ریسک یعنی فرانسه و ایتالیا، همچنان کافی است.

تحلیل‌گران شرکت رتبه‌بندی فیچ[1] هشدار می‌دهند که ریسک فسخ جمعی[2] همچنان تهدیدی برای بیمه‌گران عمر اروپایی است. با این وجود، آنها معتقدند که پروفایل نقدینگی[3] برای تحمل افزایش متوسط تا بسیار بالای فسخ به ویژه در دو بازار شدیداً در معرض ریسک یعنی فرانسه و ایتالیا، همچنان کافی است.

ریسک فسخ[4] معمولاً در محصولات پس‌انداز سنتی بیمه عمر کاربرد دارد که دارای ضمانت کمینه[5] برای بیمه‌گزاران است و می‌توان در پاسخ به افزایش نرخ بهره یا وخامت شرایط اقتصاد کلان، آن را توسعه بخشید.

فسخ یک بیمه‌نامه، تصمیم بیمه‌گزاران برای برداشت ارزش بیمه‌نامه از پس‌انداز است و این بدان معناست که بیمه‌گر باید دارایی‌های اصلی خود را بفروشد. دارایی‌هایی که پیش‌تر و در زمان پرداخت حق‌بیمه با هدف بازپرداخت به بیمه‌گزار، سرمایه‌گذاری شده بود.

در صورتی‌که ارزش بازاری دارایی‌ها هنگامی‌که بیمه‌گران نیاز به فروش آنها دارند کمتر از ارزش دفتری[6] آنها باشد، بیمه‌گران با زیان مواجه می‌شوند.

درحالی‌که فیچ، ریسک فسخ جمعی را به عنوان تهدیدی برای بیمه‌گران اروپایی مطرح می‌کند، اما معتقد نیست که صنعت در معرض شرایطی مشابه بانک‌ها قرار دارد یعنی ریسک ورشکستگی[7] در شرایط مالی فعلی. طی ریسک ورشکستگی، مشتریان اعتماد خود را نسبت به بانک‌ها از دست داده و تمامی سپرده‌های خود را برداشت می‌کنند.

تحلیل‌گران فیچ اظهار می‌دارند، «وقتی درباره پس‌انداز صحبت به میان می‌آید، تفاوت‌های بنیادین بین الگوهای کسب و کار بانک‌ها و بیمه به وجود می‌آید.»

«بیمه‌گران عمر، به واسطه ماهیت بلندمدت محصولات پس‌انداز، تعهدات باثبات‌تری دارند. این امر، در کنار انتظارات مشتریان، دلیل اصلی چرایی خرید این محصولات توسط بیمه‌گزاران است که هر دو بر ریسک ورشکستگی اثر عمده‌ای می‌گذارند. در مقابل، در مورد بیشتر سپرده‌های بانکی، پول در دسترس است و این نقدینگی، عنصر مهمی برای کارایی یک سپرده است.»

فیچ ریسک فسخ را در بازار فرانسه بیشتر می‌بیند. محصول پس‌انداز فوندز یورو[8] به دلیل ضمانت سرمایه‌ای که می‌توان هر زمان به صورت کامل و بدون هیچ جریمه بازخرید برگرداند، بسیار در معرض ریسک فسخ قرار دارد.

در ایتالیا نیز محصول جستیونه سپاراتا[9] دارای ویژگی‌های مشابهی است و گزینه بازده کمینه ضمانت‌شده[10] برای بیمه‌گزاران دارد.

اما فیچ همچنان ریسک‌ها را برای این بازارها «بعید» می‌بیند و به نظر می‌رسد، بیمه‌گران نسبت به چالش‌های بالقوه این نوع محصولات، آگاه هستند و «اهرم‌هایی برای اقدام» به منظور کاهش خطر دارند.

این شرکت رتبه‌بندی به این موضوع اشاره نمی‌کند که بیمه اتکائی فسخ جمعی می‌تواند در حمایت از برخی بیمه‌گران مفید باشد؛ چراکه می‌تواند بدهی سرمایه[11] برای ریسک فسخ را کاهش دهد.

اما، علارغم این‌که بیمه‌گران عمر اروپایی درحال بررسی امکان خرید بیمه اتکائی فسخ جمعی هستند اما فیچ معتقد است، این موضوع از منظر اقتصادی، مناسب نیست چراکه بیمه‌گران، فسخ جمعی را به عنوان یک دامنه ریسک[12] می‌بینند.


[1] Fitch Ratings

[2] Mass lapse

[3] Liquidity profile

[4] Lapse risk

[5] Minimum guarantee

[6] Book value

[7] Run risk

[8] Fonds euro

[9] Gestione separata

[10] Minimum guaranteed return

[11] Capital charge

[12] Tail risk

منبع خبر
منبع: ری‌انشورنس، تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت1402 (5 می 2023)
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0