عنوان گروه خبري / بیمه اتکائی .
  • ساعت : ۰۷:۵۶
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۰۷/۱۸ 
  • تعداد بازدید : 91
چالش بازار بیمه اتكائی هوایی
نگارنده: Akankshita Mukhopadhyay
در یادداشت اخیر کارگزار بیمه گالاگر آمده است که با نزدیک شدن بازارهای بیمه اتکائی و اتکائی مجدد به سه‌‌ماهه آخر سال میلادی ۲۰۲۳، آنها با چندین چالش پیچیده و بازاری متغیر و پویا، روبرو هستند.

در یادداشت اخیر کارگزار بیمه گالاگر[1] آمده است که با نزدیک شدن بازارهای بیمه اتکائی و اتکائی مجدد[2] به سه‌‌ماهه آخر سال میلادی ۲۰۲۳، آنها با چندین چالش پیچیده و بازاری متغیر و پویا، روبرو هستند.

در سومین نسخه یادداشت گالاگر در سال ۲۰۲۳، با عنوان پلین تاکینگ[3]، عنوان شده که یکی از مهم‌ترین مسائلی که صنعت را دچار اختلال کرده است، جدایی بازارهای مستقیم[4] و بیمه اتکائی و اتکائی مجدد است.

بازارهای مستقیم با چالش‌های قیمت‌گذاری‌ به دلیل عرضه بیش‌ازحد و اشباع ظرفیت دردسترس و فضای آرام زیان‌ده روبروست که بیشتر ناشی از اثر همه‌گیری کوید-۱۹ بر فعالیت‌های پروازها بوده است.

درحالی‌که این امر ممکن است، برای مشتریان نهایی بیمه‌شده مزیت باشد، اما برای بیمه‌گرانی که تلاش دارند تا به کفایت قیمت‌گذاری[5] برسند، چالش محسوب می‌شود. با توجه به این‌که دو سوم تمدیدهای خطوط تجاری (بیمه) هوایی در سه‌ماهه آخر سال اتفاق می‌افتد، این تعدیل نرخ‌ها، دغدغه ویژه‌ای را سبب شده است.

در مقایسه، بازار بیمه اتکائی، خط سیر متفاوتی را تجربه می‌کند. از سال ۲۰۱۹ تاکنون، حق بیمه مازاد خسارت[6] سه برابر شده است و سهم نگهداری[7] افزایش یافته است، به طوری‌که سطح کمینه شروع خسارت اصلیِ[8] یک ریسک عمده به ۲۵۰ میلیون دلار رسیده است.

ظرفیت قراردادهای مشارکت[9]، بیشتر انتخابی شده است و این امر، بر بهبود شرایط و ضوابط قراردادها، افزوده است. همچنین، این تغییر، شاهد کاهش سطح کارمزد واگذاری[10] به منظور تأمین سودآوری بوده است.

درحالی‌که انتظار نمی‌رود، تعدیل دورقمی نرخ‌های بالای سال گذشته در قراردادهای مازاد خسارات، تا سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا کند، اما پیش‌بینی می‌شود، شاهد مسیری صعودی این نرخ‌ها به ویژه در لایه‌های حوادث فاجعه‌بار متوسط و بالا باشیم. این افزایش نرخ‌ها ممکن است ارقام تک‌رقمی متوسط به بالا پس از تعدیل‌ریسک[11] را شامل شوند.

واگذاری مجدد، وجه مهم بازار بیمه اتکائی است و الگوی مشابهی را نسبت به کاهش ظرفیت‌ها به دلیل اتخاذ راهبرد حذف خدمات و کالاها از بازار[12] (به دلیل عدم‌سودآوری یا کاهش هزینه‌ها)، از خود نشان می‌دهد.

انتظار می‌رود، قیمت‌گذاری‌ها، منعکس‌کننده قیمت‌های مازاد خسارت برای بیمه اتکائی باشد. اما، کاهش سقف‌ها تا زمانی در دسترس خواهد بود که قیمت‌های افزایش‌یافته،‌ ظرفیت جدیدی جذب کنند. این شرایط، فشار مضاعفی بر بازارهای اتکائی آورده است و این افزایش هزینه‌ها، کل زنجیره ارزش را فرا گرفته است.

مسئله عمده حل‌نشده‌ای که بر بازار بیمه اتکائی هوایی[13] سایه افکنده، پیامدهای جنگ روسیه و اکراین است.

خسارات مرتبط با تقریباً ۴۰۰ هوایپمای غربی در روسیه، موجی از مسائل حقوقی در پی داشته است که در آنها، بیمه‌نامه‌‌های بدنه هواپیما در جنگ [14]و قراردادهای تمام‌خطر[15] دیده می‌شود.

خسارات مورداختلاف، در حدود ۱۰ میلیارد دلار می‌شود که هم‌اکنون تحت بررسی در دادگاه‌های مختلف کشورهایی همچون انگلستان، ایرلند و ایالات متحده است. بیمه‌گران به این دعاوی خسارات، از منظرهای مختلف می‌پردازند.

علارغم اختلافات مستمر، اخیراً برخی پیشرفت‌ها حاصل شده است، مانند تسویه نسبی شرکت اجاره‌ هواپیمای ائرکپ[16] ایرلند با بیمه‌گر دولتی روسی ان.اس.کی[17] که طی آن، خسارات اولیه از ۵/۳ میلیارد دلار به ۷۵/۲ میلیارد دلار کاهش یافت.

مباحث مربوط به خسارات بیمه‌نامه‌های دیگر خطوط هوایی روسیه در حال بررسی است. مدیرعامل لویدز[18]، جان نیل[19] این تسویه خسارت را «خبری خوش» اعلام کرد. اما در عین حال، برخی ادعاهای خسارات از طرف شرکت‌های اجاره‌ هواپیما از جمله شرکت هواپیمایی دوبی[20] اخیراً وارد لندن شده است.

این موضوع، حاکی از آن است که این نوع اختلافات و نابسامانی‌ها، ادامه خواهد یافت و بر بازار تا آینده‌ای قابل‌پیش‌بینی اثر خواهد گذاشت.

 


[1] Gallagher

[2] Retrocession

[3] Plane Talking

[4] Direct market

Pricing adequacy[5]: به سقف پایه‌ حق بیمه اشاره دارد که نهاد ناظر تعیین می‌کند که شرکت بیمه بتواند با آن به تعهدات خود عمل کند و هزینه‌های اداری خود را نیز تأمین نماید.

[6] Excess of loss premium

[7] Retention

[8] Original loss attachment level

[9] Quota Share

[10] Ceding commission

[11] Risk-adjusted

[12] Market retrenchment an exit

[13] Aviation reinsurance market

[14] Hull War

[15] All Risks

[16] AerCap

[17] NSK

[18] Lloyd’s

[19] John Neal

[20] Dubai Aerospace Enterprise

منبع خبر
منبع: ری‌انشورنس، تاریخ انتشار: 13 مهر ۱۴۰۲ (5 اکتبر 2023)
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0