عنوان گروه خبري / بیمه اتکائی . مدیریت ریسک . نوآوری و فن‌آوری بیمه .
  • ساعت : ۰۸:۱۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۰۸/۰۷ 
  • تعداد بازدید : 52
صندوق‌های ریسك بدهی دولتی پارامتریك به دنبالِ تسهیلات بیمه اتكائی و بازار سرمایه
نگارنده: Steve Evans
طی یک طرح نوآورانه، چهار صندوق‌ بیمه حوادث پارامتریک با عناوین صندوق ظرفیت ریسک آفریقا (ARC) ، صندوق تسهیلات بیمه ریسک حوادث فاجعه‌بار کارائیب (CCRIF SPC) ، شرکت بیمه ریسک حوادث فاجعه‌بار اقیانوسیه (PCRIC) و صندوق تسهیلات بیمه ریسک حوادث جنوب شرق آسیا (SEADRIF)، تفاهم‌نامه امضا کردند تا امکان تسهیلات بیمه‌ اتکائی مشترک به منظور دسترسی آسان‌تر به بازارهای سرمایه را بررسی نمایند.

طی یک طرح نوآورانه، چهار صندوق‌ بیمه حوادث پارامتریک[1] با عناوین صندوق ظرفیت ریسک آفریقا (ARC)[2]، صندوق تسهیلات بیمه ریسک حوادث فاجعه‌بار کارائیب (CCRIF SPC)[3]، شرکت بیمه ریسک حوادث فاجعه‌بار اقیانوسیه (PCRIC)[4] و صندوق تسهیلات بیمه ریسک حوادث جنوب شرق آسیا (SEADRIF تفاهم‌نامه امضا کردند تا امکان تسهیلات بیمه‌ اتکائی مشترک[5] به منظور دسترسی آسان‌تر به بازارهای سرمایه را بررسی نمایند.

این چهار سازمان که دارای صندوق ریسک بدهی دولتی[6] هستند، با هدف تأمین بیمه حوادث و اقلیم دولتی برای تقریباً ۱۰۰ کشور جهان، تشکیل شده‌اند.

در نشست اخیر این سازمان‌ها که به میزبانی مرکز حفاظت از حوادث[7] و شرکت گالاگر ری[8] برگزار شد، این صندوق‌های ریسک بدهی دولتی که همگی بیمه حوادث پارامتریک[9] برای اعضای خود عرضه می‌کنند، یک تفاهم‌نامه به منظور توسعه همکاری امضا شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه، چهار طرف توافق کردند:

- اصول توسعه برنامه‌های بیمه را تدوین کنند؛

- از مالی ازپیش‌تعیین‌شده برای حمایت از اهداف توسعه کشور براساس اهداف توسعه پایدار (SDG)[10] به ویژه در زمینه حفاظت از جمعیت‌های آسیب‌پذیر استفاده نمایند؛

- نوآوری را تسریع بخشند؛

- دسترسی به مالی ریسک حوادث برای ارائه مزایای عمومی، افزایش دهند؛

- به دنبال سرمایه الزام‌آور برای دستیابی به مشتریان جهانی باشند.

دو مورد آخر، بسیاری ضروری هستند چراکه دسترسی به حفاظت بیمه حوادث و تأمین سرمایه ریسک را که می‌تواند به اتخاذ بیشتر و افزایش دسترسی به انتقال ریسک پارامتریک کمک کند، توسعه می‌بخشند.

البته در این صندوق‌ها، نیاز به تأمین مالی از طریق اهدا[11] وجود دارد تا به کشورهای عضو به منظور پرداخت حق بیمه انتقال ریسک[12] حداقل در مراحل ابتدایی، کمک شود.

اما به همان اندازه، دسترسی به سرمایه ریسک بیمه اتکائی اهمیت دارد. چراکه تمامی تلاش‌ها برای دسترسی مشترک به بیمه اتکائی و بازارهای سرمایه، تنوع‌سازی ریسک بیشتری برای صندوق به همراه دارد و این امر، اجازه تحقق کارایی سرمایه[13] بیشتری را می‌دهد.

در این نشست، صندوق‌های ریسک بدهی دولتی پارامتریک علاقه مشترک خود را برای کاوش در امکان ایجاد تسهیلات بیمه اتکائی و چگونگی کمک آن به این صندوق‌ها از طریق ارائه دسترسی به انتقال ریسک جهانی به بازارهای سرمایه جهان، اعلام نمودند.

دسترسی به بازارهای سرمایه، در کنار سرمایه الزام‌آور پایه، راهگشا شناخته می‌شود، چراکه به ارائه محصولات بیمه گسترده‌تر به کشورهایی که حفاظت پارامتریک می‌خرند، کمک شایانی می‌کند.

لِسلی اندلوو[14]، مدیر عامل صندوق ظرفیت ریسک آفریقا، در اظهارنظر خود اعلام داشت: «ما خوش‌وقت هستیم که صندوق‌ها به این توافق رسیدند که باهمکاری بیشتر یکدیگر، به توسعه الگوهای پارامترک کمک کنند و به کاوش در طرح‌های متوسط، خرد و مشابه به منظور تکمیل انتقال ریسک در سطح دولتی بپردازند. این موضوع، حوزه تخصص ماست و ما می‌توانیم دانش و برترین تجربیات خود را در اختیار یکدیگر  بگذاریم.»

البته، در گذشته، بازارهای سرمایه و ظرفیت اوراق بهادار بیمه‌ای (ILS)[15] در قراردادهای بیمه اتکائی این صندوق‌های ریسک، نقش داشتند.

به عنوان مثال، صندوق تسهیلات بیمه ریسک حوادث فاجعه‌بار کارائیب از اوراق قرضه حوادث فاجعه‌بار خصوصی[16] با حمایت بانک جهانی، بهره برده است.

همچنین، صندوق ظرفیت ریسک آفریقا، از حمایت بیمه اتکائی شرکت نفیلا کپیتال[17]، بازیگر اوراق بهادار بیمه‌ای، استفاده نموده است.

یک صندوق ریسک جهانی بزرگ‌تر که از صندوق‌های بدهی دولتی پارامتریک ایجاد شده است، می‌تواند از گستره و تنوع‌سازی خود به صورت معناداری از بازارهای سرمایه، با کارايي بیشتری بهره‌مند شود.

اوراق قرضه حوادث فاجعه‌بار پارامتریک جهان می‌تواند محصولی ارزشمند برای جامعه سرمایه‌گذاران اوراق بهادار بیمه‌ای باشد. اما هزینه دسترسی به بازارهای سرمایه همچنان برای این صندوق‌های ریسک، یک چالش محسوب می‌شود و این، بدان معناست که حمایت نهادهایی همچون بانک جهانی، بسیاری حیاتی خواهد بود.


[1] Parametric disaster insurance risk pool

[2] African Risk Capacity Limited

[3] Caribbean Catastrophe Risk Insurance Facility

[4] Pacific Catastrophe Risk Insurance Company

[5] Joint reinsurance facility

[6] Sovereign Risk Pool

[7] Centre for Disaster Protection

[8] Gallagher Re

[9] Parametric disaster insurance

[10] Sustainable Development Goal

[11] Donor funding

[12] Risk transfer

[13] Capital efficiency

[14] Lesley Ndlovu

[15] Insurance-linked securities

[16] Private parametric catastrophe bond

[17] Nephila Capital

منبع خبر
منبع: آرتیمیس، تاریخ انتشار: 25 مهر ۱۴۰۲ (17 اکتبر 2023)
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0