• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۶/۰۳/۱۳ 
  • تعداد بازدید : 48
كوین‌شورد: بیمه‌ چت‌بات مبتنی بر فناوری زنجیره بلوكی هم‌سو با اقتصاد مشاركتی
مترجم: صادق طغرلی
محصول بیمه کوین[1]، یک چت‌‌‌بات جدید شرکت تریتی[2] است که بیمه خرد[3] برای تراکنش‌های برخط (آنلاین) همتابه‌همتا (P2P)[4] ارائه می‌کند. کوین که با همکاری شرکت خدمات مالی استرالیایی سانکرپ[5] راه‌اندازی شده است، از خریداران در بازارهای برخط مانند گام‌تری[6]، فیس‌بوک[7] و کریگسلیست[8] محافظت می‌کند. از خرید بلیط فوتبال تا اجاره دوچرخه، کوین هرگونه تراکنش همتابه‌همتا را در برابر سرقت، تقلب، کلاهبرداری، و غیره بیمه می‌کند. روزانه میلیون‌ها تراکنش بین افراد ناشناس صورت می‌پذیرد. اکثر آنها به خوبی پیش می‌روند، اما درصد کمی از کلاهبرداری‌ها باعث ترس مردم از افراد ناشناس می‌شود. کوین برای افرادی که از یکدیگر خرید می‌کنند، به یکدیگر چیزی می‌فروشند یا از یکدیگر چیزی اجاره می‌کنند، اعتماد را به همراه می‌آورد، به بیان دیگر کوین استفاده از اینترنت را بیمه می‌کند.

مانعی در برابر کلاهبرداران

به منظور کمک به ایجاد مانع در برابر کلاهبرداران، چتبات استارتآپی کوینشورد[9]  راه‌اندازی شد تا از خریداران برخط پشتیبانی کند. برای هر معامله زیر 100 دلار، کوین اصالت[10] طرفین را اعتبارسنجی میکند تا بتواند تبادل مالی بین خریدار و فروشنده را بیمه کند. هنگامی که خریدی در حال انجام باشد و چت‌بات‌ کوین‌شورد از آن مطلع شود، با خریدار و فروشنده ارتباط برقرار می‌کند تا از قانونی بودن همه چیز مطمئن شود. 100 دلار ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما این مقدار بیشتر تراکنش‌های برخط را پوشش می دهد. علاوه بر این، در شرکت کوین‌شورد این‌گونه فکر می‌شود که این مسئله، فقط یک موضوع بیمه‌ای نیست، بلکه در مورد پیشگیری است. کاربرانی که از طریق چت‌بات کوین خرید و فروش می‌کنند، در معرض فرایند بررسی انطباق نام و هویت قرار می‌گیرند و کلاهبرداران مجبور می‌شوند از آن اجتناب کنند، بنابراین، امکان وقوع سطح کمی از کلاهبرداری‌ وجود داشته باشد، زیرا کلاهبرداران ترجیح می‌دهند، ناشناس بمانند.

چگونه کار می کند:

 دو فرد مشابه  آ و ب  بر سر انجام  یک معامله در اینترنت موافقت می‌کنند. فرد آ (خریدار) از وبسایت کوین به آدرسKevinsured.com  بازدید می‌کند و توضیح می‌دهد که معامله او که در یک شبکه‌ی همتابه‌همتا انجام می‌گیرد، در مورد چیست. کوین با یک لینک یکتا[11] به او پاسخ می‌دهد. فرد آ این لینک را برای فرد ب ارسال می‌کند. فرد ب روی لینک کلیک می‌کند و کوین هویت او را بررسی می‌کند. اگر فرد ب  مورد تایید قرار گیرد، کوین یک رسید برای بیمه تراکنش تا سقف 100 دلار در برابر تقلب، سرقت و کلاهبرداری را به رایگان ارسال می‌کند. 100 دلار ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما بیشتر تراکنش‌های برخط را پوشش می‌دهد.

استفاده از فناوری زنجیره بلوکی

پروتکل کوین از فناوری زنجیره بلوکی[12] در سه مرحله برای کل فرآیند استفاده می‌کند:

·  برچسب زمانی[13] توافق‌نامه

·  ترازنامه بلادرنگ[14] بیت‌کوین در گاوصندوق دیجیتالی برای پوشش مطالبات

· دفترکل بررسی هویت

پس از تکمیل تراکنش، کوین از هر دو فرد درگیر معامله امتیاز می‌خواهد. اگر همه چیز خوب پیش برود، هر دو فرد 5 ستاره  اعتبار به دست می‌آورند. اگر کلاهبرداری وجود داشته باشد، کاربران می‌توانند از کوین خسارت خود را مطالبه کنند. بنابراین، آنها یک سیستم اعتباری و بیمه‌ای را برای همه آن بازارهایی که  بدون رتبه‌بندی هستند مانند کریگلیست، گامتری و غیره ایجاد می‌کند.

به ازای هر تراکنش، کوین‌شورد 10 دلار بیت‌کوین می‌خرد، که پس از تکمیل تراکنش دوباره فروخته می‌شود و هیچ ادعای خسارتی مطرح نمی‌شود.

چه افرادی کوین شورد را می‌چرخانند

کوین‌شورد در سال 2017 توسط خوان کارتاگنا[15]و امید اخلاصی[16] تأسیس شد. آنها ابتدا یک شرکت بررسی هویت برخط با عنوان تریتی را راه‌اندازی کردند، زیرا فکر می‌کردند که اعتماد کردن به محیط برخط یک مشکل و مسئله است. در سال 2011 ، خوان یک لپ‌تاپ دست‌دوم از بازار برخط گام‌تری  خرید. او انتقال پول را انجام داد، اما هرگز لپ‌تاپ را دریافت نکرد. فروشنده به سادگی با پول خوان ناپدید شد. از خوان کلاهبرداری شد و او نمی‌خواست این اتفاق برای دیگران بیفتد. کوین بازتعریفی از شرکت تریتی است که به معنای ارزش پولی واقعی بیمه، ورای تکنولوژی بررسی هویت است.

شرکت تریتی، دست‌پرورده‌ی سید کمپ[17] در اروپا و 500 استارت‌آپ در سیلیکون ولی[18] است که قابلیت اعتماد به  افراد را با استفاده از رفتارها و اقدامات برخط آنها اندازه‌گیری می‌کند. این کار شامل تجزیه و تحلیل پروفایل‌های اجتماعی عمومی افراد مانند توییتر، انجام تست‌های شخصیتی در شرکت تریتی  و مطالعه نظرات در سایت‌هایی مانند ای‌بی[19] است. با این داده‌ها، تریتی،  نمایه‌ای ایجاد می‌کند که هویت و اعتبار فرد را نشان می‌دهد.

مترجم: صادق طغرلی؛ کارشناسی مدیریت بیمه اکو، موسسه آموزش عالی اکو، دانشگاه علامه طباطبایی تهران؛ کارشناس مسئول بیمه های اتکایی، شرکت بیمه سامان

 


[1] Kevin

[2] Traity

[3] Microinsurance: - بیمه ای با حق بیمه‌ای بسیار کم

[4]  Peer-to-Peer transaction: به انتقال پول به صورت الکترونیکی بین افراد از طریق یک واسط که معمولا یک نرم‌افزار پرداخت است، اطلاق می‌شود [ویراستار].

[5] Suncorp

[6] Gumtree

[7] Facebook

[8] Craigslist

[9] Kevinsured

[10] Integrity

[11] Unique link

[12] Blockchain

[13]  Timestamp

[14]  Real-time balance

[15] Juan Cartagena

[16]  Omid Ekhlasi

[17]  Seedcamp

[18]  Silicon Valley

[19]  eBay

منبع خبر
Digital Insurance Agenda
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0