عنوان گروه خبري / بیمه حوادث . مدیریت ریسک . مدیریت بیمه .
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۱۲/۰۸ 
  • تعداد بازدید : 77
بیمه سیل شاخص‌محور:‌ طرحی جامع برای حمایت از مناطق سیل‌خیز
مترجم: مهدی ملائی
افزایش جمعیت، ضعف در مدیریت زمین و منابع آبی و در معرض قرار گرفتن فزاینده نسبت به رویدادهای آب و هوایی حدی، افراد بسیاری را دچار ریسک سیل کرده است. گزارشی توسط اداره کاهش ریسک حوادث سازمان ملل (UNISDR) در سال ۲۰۱۱ تخمین زده است که ۸۰۰ میلیون نفر در مناطق سیل‌خیز زندگی می‌کنند که ۷۰ میلیون نفر از آنان به صورت سالانه سیل را تجربه می‌کنند. سیل‌ها به خرابی و فاجعه انسانی عظیمی ختم می‌شوند و بر زیرساخت‌ها، کشاورزی و زیست‌بوم‌ها شدیدا اثر منفی می‌گذارند. جوامع کشاورزی همواره در معرض فشارهای اقتصادی و خسارت‌های ناشی از سیل قرار دارند. به طور سنتی، مدیریت ریسک سیل بر پاسخ‌های مهندسی‌شده همچون سدها و سیل‌بندها یا بازسازی فعالیت‌ها و جبران پس از رویداد سیل به ویژه در حوزه کشاورزی متمرکز بوده است. اما، طی چند دهه اخیر، شواهد حاکی از آن است که رویکردهای بسیط‌تر همچون طرح‌ریزی، تدوین مقررات و سیستم‌های هشدار اولیه می‌تواند تاحدزیادی خسارت‌های سیل را کاهش دهد. بیمه سیل شاخص‌محور (IBFI) یکی از این راهکارهاست که مرقون‌به‌صرفه بوده و بهتر می‌تواند کمک‌های پسارویداد همچون جبران خسارت‌های کشاورزی را تسری بخشد. هم‌اکنون این طرح توسط مؤسسه بین‌المللی مدیریت آب (IWMI) در برخی کشورهای جهان در حال انجام است. این مؤسسه با هدف حمایت از ریسک‌های آبی و کارکرد بهتر راه‌کارهای مدیریت ریسک حوادث، این محصول را توسعه داده است.

طرح بیمه سیل شاخص‌محور

بیمه سیل شاخص‌محور (IBFI)، رویکردی نوآورانه برای توسعه طرح‌های پرداخت خسارت به جوامع کم‌درآمد و سیل‌خیز است. این طرح با هدف بهره‌برداری از الگوپردازی فن‌آوری پیشرفته و تصویربرداری ماهواره‌ای به همراه دیگر داده‌ها به منظور تعیین آستانه‌ی سیل راه‌اندازی شده است که می‌تواند پرداخت سریع خسارات را به محض فعال شدن عامل، انجام دهد. در این راستا، راه‌کارها و محصولات یکپارچه و جامع و مؤثر با همکاری سازمان‌ها و متخصصین دولت‌های مرکزی و مراکز دولتی، شرکت‌های بیمه خصوصی،‌ سازمان‌های جامعه‌محور (CBO)[1] و سازمان‌های غیردولتی (NGO)[2] طراحی و عرضه می‌شود.

 

حوزه‌های کاربردی طرح

مؤسسه بین‌المللی مدیریت آب، از بیمه سیل شاخص‌محور به منظور حمایت از ریسک‌های آبی و طرح‌های مدیریت ریسک حوادث خود بهره‌برداری می‌کند. 

مزایای بالقوه طرح

بنگلادش، اولین کشوری است که بین سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۸، طرح بیمه سیل شاخص‌محور در آن اجرا شد. پیش‌بینی شده است، درصورتی‌که تا سال ۲۰۲۵، مشتریان، راه‌کارها و محصولات پیشنهادی این طرح افزایش تصاعدی داشته باشند، تقریبا در حدود یک میلیون کشاورز، بیمه سیل کشاورزی خواهند داشت و انواع و اقسام مشاغل مختلف با حمایت الگوهای کسب و کار خصوصی- دولتی- عمومی قوی ایجاد خواهد شد. همچنین، پیش‌بینی شده است که ۱۰ میلیارد تاکا (بنگلادش) پوشش سیل ارائه گردد.

عملکردهای کلیدی طرح

· اثبات مفهوم بیمه سیل شاخص‌محور به همراه الگوی خطر سیل و داده‌های سنجش از راه دور (RS)[3] برای مکان‌های آزمایشی توسعه داده شد.

· ابزار دیجیتالی نقشه‌برداری به منظور نظارت و عددی‌سازی اثر سیل بر محصولات کشاورزی و کاربرد آن در طرح‌های بیمه‌ای استفاده شد.

· طراحی و آزمایش اولیه مجموعه‌ای از قراردادهای بیمه سیل کشاورزپسند در حدقل سه منطقه با لحاظ کشاورزان فقیر و بی‌بضاعت و زنان شاغل انجام شد.

· الگوهای کسب و کار و تحلیل اقتصادی، تدوین و ارائه شد.

· از دولت،‌ صنعت بیمه، سازمان‌های جامعه‌محور و سازمان‌های غیردولتی از طریق برگزاری کارگاه و نشست‌ باهدف سیاست‌گذاری، بازخورد دریافت شد.

اثربخشی

بیمه سیل شاخص‌محور یکی از راهکارهای مرقون به صرفه با توانایی بهبود در برنامه‌های کمک‌های پس از حادثه است. این محصول بیمه‌ای سبب افزایش مشارکت دولتی- خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری در مؤسسات و سیاست‌هایی است که تاب‌آوری جوامع را در برخورد با وقایع اقلیمی جدید، افزایش می‌دهد. بیمه سیل شاخص‌محور، این توان بالقوه را دارد تا به عنوان بخشی از یک رویکرد گسترده و چندوجهی به منظور حصول اطمینان از این‌که مناطق سیل‌زده در سال‌های آتی، نسبت به سیل، تاب‌آور بمانند، به کار گرفته شود.

 

 


[1] Community-Based Organization

[2] Non-Governmental Organization

[3] Remote sensing

منبع خبر
مؤسسه بین‌المللی مدیریت آب؛ تاریخ: ژانویه 2022
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0