عنوان گروه خبري / تکافل، مالی و اقتصاد اسلامی . نوآوری و فن‌آوری بیمه .
  • ساعت : ۱۰:۴۸
  • تعداد بازدید : 41
فناوری مالی اسلامی
اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه

ویراستار: سارا سانچنز فرناندز[1]

انتشارات: راتلج (سری کتاب‌های کسب و کار و مالی اسلامی؛ ویرایش اول، مارس 2021)

زبان اثر: انگلیسی

تعداد صفحات: 132 صفحه

شابک: 9780367443696

انتظار می‌رود، اجرای فناوری‌های جدید توسعه مالی اسلامی دسترسی به بانکداری و دیگر خدمات مالی در مجامع اسلامی و همگانی‌سازی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را تسریع بخشد. در همین حال، فناوری‌های جدید، فرصت‌های تأمین مالی را افزایش خواهد داد و مدیریت دارایی را برای کسب و کارهای مبتنی بر شریعت تسهیل خواهد نمود. این مجموعه از مقالات که توسط متخصصین منتخب در حوزه مربوطه خود به رشته تحریر درآمده است، شامل برخی از مهم‌ترین مباحث مربوط به فناوری مالی اسلامی[2] است که تمرکز تجاری و بینش‌های حقوقی را نیز در برمی‌گیرد.

کتاب حاضر، نقطه آغاز اندیشه درباره فناوری مالی اسلامی است که می‌تواند به توسعه پایدار کمک کند. چشم‌انداز اجتماعی بهبود رفاه و عدالت که در مقررات شریعت نهفته است، سبب می‌شود تا مالی اسلامی به طور خاص جهت پر کردن فاصله بین پایداری و تأمین مالی مناسب باشد. باوجودآن‌که فناوری نمی‌تواند برای صنعت بدون چالش باشد، اما قادر است توان بالقوه آن را شکوفا سازد. با رویکردی کل‌گرا به فناوری مالی اسلامی، نگارندگان کتاب تلاش دارند تا کاربرد فناوری‌های جدید را در مالی اسلامی به منصه ظهور برسانند. فناوری‌ و بخش‌های مالی که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود شامل موارد ذیل می‌گردد: مشاوره رباتیک[3]، تأمین مالی جمعی[4] و فناوری دفتر کل دیجیتال[5] (در صدور بیت‌کوین[6] و ثبت اوراق بهادار به شکل توکن‌‌سازی‌شده[7]) و در برخی بخش‌های خاص همچون تکافل (فناوری تکافل)[8] و سلامت (سلامت الکترونیک)[9]. در نهایت، نگارندگان کتاب تلاش دارند تا به کاوش در زمینه چالش‌های ضدپول‌شویی (AML) در حوزه خاص فناوری مالی اسلامی بپردازند.

کتاب حاضر، ترکیبی از تحلیل نظری و تمرکز عملیاتی را از طریق مطالعات موردی و مستقیماً از طریق تجربه کارآفرینان پیشرو ارائه می‌نماید. همچنین، این کتاب، بینش‌هایی درباره وجوه حقوقی و تنظیم‌مقرراتی عرضه می‌کند که برای این حوزه‌ که هنوز در بدو تولد خود به سر می‌برد و نیاز به حمایت قانون‌گذاران و نهاد نظارتی دارد، بسیار مفید خواهد بود. بنابراین، می‌تواند به عنوان مرجعی برای دانشگاهیان، عاملین حقوقی، سیاست‌گذاران، کارآفرینان و جامعه مالی اسلامی استفاده شود.

نگارنده کتاب، دکتر سارا سانچز، استادیار حقوق دانشگاه آی.ای[10] است و در زمینه حقوق بازارهای سرمایه از منظر فرامرزی و ارتباط آن با فناوری‌های مالی به تحقق و پژوهش می‌پردازد.

 


[1] Sara Sánchez Fernández

[2] Islamic Fintech

[3] Robo-advisory

[4] Crowdfunding

[5] Digital ledger

[6] Bitcoin

[7] Tokenized form

[8] Takaful-tech

[9] E-health

[10] IE University

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0