عنوان گروه خبري / مدیریت ریسک . تکافل، مالی و اقتصاد اسلامی .
  • ساعت : ۱۴:۵۳
  • تعداد بازدید : 10
سرمایه اقتصادی و مدیریت ریسك در مالی اسلامی
اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه

نگارندگان: عبدالغفار اسماعیل[1] و محمد ذوالخیبری[2]

انتشارات: راتلج (ویرایش اول؛ 6 مارس، ۲۰۲۴)

زبان اثر: انگلیسی

تعداد صفحات: 278 صفحه

شابک: 9781032567723

سرمایه اقتصادی[3]، موضوع بحثِ بسیاری از دانشگاهیان و حرفه‌ای‌های حوزه مدیریت ریسک است. از نظر مفهومی، ترغیب مالی اسلامی به تسهیم ریسک[4]، بار مالیِ دیونی را که بخش بانکداری رایج از آن همواره رنج می‌برد، برطرف می‌سازد. بخش اعظمی از نظام بانکداری اسلامی مبتنی بر تأمین مالی مبتنی بر سهام[5] است. بسیاری از مؤسسات با کارکرد مطلوب، برای این‌که در عمل، مؤثر بمانند، ملزم به پیاده‌سازی مفاهیم بانکداری اسلامی در نظام مالیِ «جهانی واقعی» هستند. علارغم این موضوع، الزامات تنظیم‌مقرراتی، حقوقی، محصول و عملیاتی خاصِ بانک‌های اسلامی، ممکن است راهبردی مجزا برای مدیریت ریسک‌های مرتبط با سرمایه را بطلبد. کتاب حاضر، مروری جامع از جنبه‌های نظری و عملیِ سرمایه اقتصادی اسلامی در ارتباط با مالی اسلامی معاصر، ارائه می‌نماید.

این کتاب، با تأکید بر موضوع تسهیم ریسک، در مفهوم اصلی سرمایه اقتصادی از منظر اسلام، از جمله مقایسه با نظریه مالی رایج، غور می‌کند. علاوه بر این، کتاب، الگوهای جایگزینی ارائه می‌کند و نمونه‌هایی عملی به منظور تقویت تنظیم‌مقررات و نظارت بر نظام بانکداری اسلامی، ارائه می‌نماید. همچنین، چالش‌های خط‌مشی حیاتی مرتبط با سرمایه اقتصادی در مالی اسلامی به ویژه در کشورهای دارای بانکداری دوگانه [اسلامی و رایج]، مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کتاب، به صورت بی‌نقصی، نظریات جدید را با بینش‌های تجربی ادغام می‌نماید و موضوعات نوظهوری مانند آزمون فشار[6] و مباحث تطبیق با شریعت را به بحث می‌گذارد. بیشتر فصول کتاب، با نمونه‌هایی از جهان واقعی به صورت عملی، ترسیم شده‌اند.

کتاب حاضر برای دانشجویانِ دارای مدرک پیشرفته در حوزه مالی و حرفه‌ای‌های سرمایه‌گذاری و نیز مشاوران و فعالان مالی، به ویژه افرادی که در پیِ دوره‌های مالی و اقتصاد اسلامی هستند، بسیار مناسب است.

این کتاب دارای پنج بخش و ۹ فصل با عناوین ذیل می‌باشد:

بخش اول: سرمایه تحت قراردادهای مضاربه و مشارکت؛ ۱. مقدمه؛

بخش دوم: سرمایه اقتصادی و تنظیم‌مقرراتی؛ ۲. مفهوم سرمایه؛ ۳. سرمایه اقتصادی و بانک‌های اسلامی؛

بخش سوم:‌ سرمایه تحت قراردادهای مضاربه، مشارکت و دیگر انواع قراردادها؛ ۴. سرمایه تحت قراردادهای مضاربه و مشارکت؛

بخش چهارم: سرمایه اقتصادی و مدیریت ریسک؛ ۵. ریسک بازار؛ ۶. ریسک اعتبار؛ ۷. ریسک عملیاتی؛

بخش پنجم: برنامه‌ریزی راهبردی و سرمایه اقتصادی؛ ۸. ریسک جایگزینی بازرگانی [7] و عامل آلفا[8]؛ ۹. آزمون فشار در شرایط ریسک عدم‌تطابق با شریعت.

نگارندگان کتاب، عبدالغفار اسماعیل، رئیس سازمان اندیشه و مطالعات اقتصاد اسلامی مالزی[9] و محمد ذوالخیبری، اقتصاددان ارشد در مؤسسه آموزش و پژوهش اسلامی[10] عربستان سعودی هستند.


[1] Abdul Ghafar Ismail

[2] Muhamed Zulkhibri

[3] Economic capital

[4] Risk sharing

[5] Equity

[6] Stress test

[7] Displaced commercial risk

[8] α-factor

[9] Malaysian Organization of Islamic Economic Studies and Thoughts

[10] Islamic Research and Training Institute

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0