عنوان گروه خبري / نوآوری و فن‌آوری بیمه .
  • ساعت : ۱۰:۵۳
  • تعداد بازدید : 13
بیمه، تغییر اقلیم و قانون
اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه

نگارنده: فرانزیسکا آرنولد دویر[1]

انتشارات: راتلج (ویرایش اول؛ ۳ آوریل، 202۴)

زبان اثر: انگلیسی

تعداد صفحات: 358 صفحه

شابک: 9781032289595

صنعت بیمه، خود را در خط مقدم چالش‌های تغییر اقلیم می‌بیند، چراکه باید برای ریسک‌های مرتبط با تغییر اقلیم، پوشش بیمه عرضه کند. بیمه‌گران به عنوان پذیرندگان ریسک، مطالبات مربوط به زیان‌های ناشی از تغییر اقلیم مانند آسیب به اموال به واسطه طوفان، سیل و آتش‌سوزی را می‌پردازند. این خطرات، از لحاظ تناوب و شدت، در حال افزایش هستند.

شرکت‌های بیمه به عنوان سرمایه‌گذاران نهادی بزرگ، در دارایی‌هایی که ممکن است به طور فزاینده‌ای نسبت به ریسک‌های تغییر اقلیم، آسیب‌پذیر باشند، سرمایه‌گذاری می‌نمایند. بنابراین، نهادهای مقرراتی بیمه جهان، شرکت‌های بیمه را ملزم کرده‌اند تا ریسک‌های تغییر اقلیم که برای ثبات مالی آنان، تهدیدآمیز هستند، را شناسایی، مدیریت و درباره آنها گزارش دهند. اما، مدیریت و ارائه گزارش درباره اثر ریسک اقلیم بر ترازنامه بیمه‌گر، یک دیدگاه درون‌نگر است که ریشه در تغییر اقلیم ندارد و لازم است با یک دیدگاه برون‌نگر همراه شود که اثر صنعت بیمه بر محیط زیست و ظرفیت صنعت بیمه در اقدامات بیمه‌گزاران، بنگاه‌های سرمایه‌پذیر و دیگر شرکای تجاری به منظور رسیدگی به چالش‌های تغییر اقلیم، همراه شود. برای صنعت بیمه، مؤلفه‌های کلیدی اثر مثبت بیرونی، «ارزیابی ریسک اثرگذار» و «سرمایه‌گذاری اثرگذار» هستند. درحالی‌که تاکنون، تمرکز پژوهش و تداخلات مقرراتی بر اثرات درونی بوده است، اما کتاب حاضر این‌طور استدلال می‌کند که به منظور انجام اقدامات اقلیمی مثبت که از اهداف توافق‌نامه پاریس و اهداف ملی و بین‌المللی کربن صفر خالص[2] حمایت نماید، باید مباحث به سمت لحاظ اثر مثبت بیرونی صنعت بیمه حرکت کند و این‌که چگونه ما می‌توانیم یک فضای حقوقی برای تسهیل این امر، ایجاد نماییم.

این کتاب، چشم‌انداز جدیدی از نقش صنعت بیمه به عنوان توانمندسازهای اقدام اقلیمی، مطرح می‌نماید و پیشنهادهایی برای محصولات بیمه و انتقال ریسک و ساختارهای تاب‌آوری خسارت[3] ارائه می‌دهد که می‌تواند از بیمه‌گزاران در انتقال به اقتصاد صفر خالص، حمایت نماید. مخاطبین این کتاب، فعالان حقوقی، حرفه‌ای‌های صنعت بیمه،‌ نهادهای تنظیم‌مقررات مالی و بیمه،‌ سیاست‌گذاران و دانشگاهیان علاقمند، هستند.

کتاب دارای ۹ فصل به شرح ذیل است:‌ ۱. مقدمه؛ ۲. تغییر اقلیم: دانش، صحنه بین‌المللی، واژه‌شناسی و مرزها؛ ۳. ریسک‌های تغییر اقلیم و نقش بیمه‌گران؛ ۴. مقررات و ارزیابی ریسک تغییر اقلیم؛ ۵. افشای مربوط به تغییر اقلیم؛ ۶. بیمه‌کردنِ سبز نه بیمه‌کردن قهوه‌ای؛ ۷. سبزسازی بیمه؛ ۸. مدیریت و سرما‌یه‌گذاری اثر مرتبط با اقلیم؛ ۹. نقش دولت و راهکارهای بیمه‌ای دولتی – خصوصی؛ ۱۰. نتیجه‌گیری: بیمه‌گران به عنوان توانمند‌سازان اقدام تغییر اقلیم.

نگارنده کتاب،‌ فرانزیسکا آرنولد دویر،‌ استاد ارشد حوزه‌‎های قانون بیمه، قانون قرارداد،‌ و پایداری و‌ مدیر مؤسسه قانون بیمه، کشتیرانی و هواپیمایی در مرکز مطالعات قانون تجارت دانشگاه کوئین مری لندن[4] است.


[1] Franziska Arnold-Dwyer

[2] Net Zero

[3] Loss resilience strcuture

[4] Queen Mary University of London

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0