عنوان گروه خبري / مدیریت ریسک . مدیریت بیمه .
  • ساعت : ۱۰:۵۶
  • تعداد بازدید : 12
بیمه، سوگیری‌ها، تبعیض‌ و انصاف
اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه

نگارنده: آرتور چارپنتیر[1]

انتشارات: اشپرینگر (ویرایش اول؛ 10 ژوئن، 202۴)

زبان اثر: انگلیسی

تعداد صفحات: 503 صفحه

شابک: 9783031497827  

کتاب حاضر، مقدمه‌ای بر بنیان‌های فنی تبعیض‌[2] و مباحث برابری[3] در الگوهای بیمه مطرح می‌کند که برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و فعالان صنعت بیمه، مفید است. این کتاب، یک منبع جامع و در دسترس برای افرادی است که دارای درکی پایه از احتمالات و آمار دارند. کتاب، علاوه بر این‌که، به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان از آن به عنوان راهنمایی مرجع و ابزاری برای ترسیم الگوهای منصفانه‌تر بهره برد، به پیچیدگی و ایهام‌های موجود درباره تبعیض‌ در بیمه می‌پردازد. در بیمه، همواره از لحاظ اقتصادی و اخلاقی، حق‌بیمه‌های متمایزی که به صورت دقیق، نمایان‌گر ریسک واقعی بیمه‌گزاران باشند، پیشنهاد می‌شوند که از لحاظ لغوی به آنها «انصاف اکچوئرال»[4] یا «تبعیض‌ مشروع»[5] اطلاق می‌شود. اما، این بخش‌بندی می‌تواند از منظر حقوقی، تبعیض‌آمیز باشد. با ترکیب نمونه‌هایی از زندگی واقعی با الگوهای دانشگاهی، کتاب سعی دارد تا دیدگاه‌های گوناگون فلسفی، علوم اجتماعی، اقتصاد،‌ ریاضیات و علم رایانه را مطرح نماید. اگرچه تبعیض، همواره موضوع تحقیق در اقتصاد و فلسفه بوده است، اما در محیط کلان‌داده‌ها و وفور متغیرهای جایگزینی[6] که ویژگی‌های حساس را دربرمی‌گیرند و هوش مصنوعی یا به طور خاص، تکنیک‌های یادگیری ماشین[7] که اغلب دارای الگوریتم‌های تفسیرپذیر جعبه سیاه هستند، قوتی تازه یافته است.

این کتاب، بین الگوها و داده‌ها، تمییز قائل است تا بتواند درک ما را نسبت به چرایی غیرمنصفانه بودن یک الگو، بهبود بخشد و به ما یادآور می‌‎شود که یک الگو ممکن نیست، ذاتاً بد یا خوب باشد، اما هرگز خنثی نیست و اغلب، نمایان‌گر رسمیت‌بخشی به جهانی است که داده‌های دارای سوگیری، برای ما ترسیم می‌کنند. علاوه بر این، کتاب حاضر، بیم‌سنج‌ها را مجهز به ابزارهای فنی برای عددی‌‎سازی و کاهش تبعیض بالقوه، مجهز می‌سازد و فصل‌هایی که این روش‌ها را عمیقاً بررسی می‌کنند، ارائه می‌نماید.

نگارنده کتاب، آرتور چارپنتیر، یک بیم‌سنج است که کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه ملی آمار پاریس و دکتری خود را در حوزه ریاضیات کاربردی از دانشگاه کی.یو لوون بلژیک دریافت نموده است. وی هم‌اکنون استاد دانشگاه یوکام در منترال کانادا است.

 


[1] Arthur Charpentier

[2] Discrimination

[3] Equity

[4] Actuarial fairness

[5] Legitimate discrimination

[6] Proxy variable

[7] Learning machine

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0