عنوان گروه خبري / بیمه‌های زندگی . مدیریت بیمه .
  • ساعت : ۱۱:۴۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۱/۲۰ 
  • تعداد بازدید : 19
دوره بررسی مجاز چیست؟
نگارنده: Julia Kagan
طی دوره بررسی مجاز، بیمه‌گزار می‌تواند تصمیم بگیرد، بیمه‌نامه خود را حفظ کند یا به آن خاتمه دهد. در صورت عدم‌رضایت و فسخ بیمه‌نامه، کل حق بیمه پرداختی طی این دوره، به بیمه‌گزار، استرداد می‌شود.

دوره بررسی مجاز[1]، به دوره زمانی الزام‌آوری گفته می‌شود که طی آن، دارنده بیمه‌نامه عمر می‌‎تواند، قرارداد خود را بدون هیچ نوع جریمه یا هزینه بازخریدی، خاتمه دهد. دوره بررسی مجاز، بسته به بیمه‌گر و قوانین مناطق مختلف، اغلب ۱۰ روز یا بیشتر به طول می‌انجامد.

طی دوره بررسی مجاز، بیمه‌گزار می‌تواند تصمیم بگیرد، بیمه‌نامه خود را حفظ کند یا به آن خاتمه دهد. در صورت عدم‌رضایت و فسخ بیمه‌نامه، کل حق بیمه پرداختی طی این دوره، به بیمه‌گزار، استرداد می‌شود.

دوره بررسی مجاز معمولاً مرتبط با بیمه‌نامه‌های عمر است، اما می‌توان در دیگر محصولات مانند قراردادهای مستمری[2] نیز مشاهده نمود. قوانین در برخی ایالات آمریکا، متفاوت است. برای مثال، ایالت تگزاس دوره بررسی مجاز خود را حداقل ۱۰ روز تعیین کرده است.

نکات مهم

· دوره بررسی مجاز، دوره زمانی است که اغلب بین ۱۰ تا ۳۰ روز تعیین می‌شود که طی آن، دارنده بیمه‌نامه عمر می‌تواند بیمه جدید خود را طی آن، خاتمه بخشد و حق بیمه خود را برداشت نماید.

· فسخ، طی دوره بررسی مجاز، هیچ نوع جریمه‌ای از جمله هزینه بازخرید، در پی ندارد.

· درصورت عدم‌رضایت بیمه‌گزار نسبت به شرایط و ضوابط بیمه‌نامه، می‌تواند آن را فسخ نماید و حق بیمه کامل خود را دریافت کند.

· دوره بررسی مجاز، به منظور آزادی در انتخاب برای بیمه‌گذار تعیین می‌شود.

چگونگی کارکرد دوره بررسی مجاز

بیمه‌نامه‌ها، قراردادهای حقوقی هستند که به بیمه‌گر و بیمه‌گزار، حق و مسئولیت، اعطا می‌کنند. اگر بیمه‌گزار از شرایط و ضوابط بیمه‌نامه، رضایت نداشته باشد، می‌تواند آن را فسخ و طی دوره تعیین‌شده و پس از دریافت بیمه‌نامه، آن را بازگرداند و حق بیمه کامل خود را دریافت کند. چارچوب زمانی دوره بررسی مجاز، بسته به قوانین حوزه‌های قضایی مختلف، متفاوت است.

طی دوره بررسی مجاز، خریدار بیمه می‌تواند از بیمه‌گر، پرسش‌هایی درباره قرارداد به منظور درک بهتر بیمه‌نامه، مطرح نماید و پاسخ دریافت کند. مبلغ حق بیمه بازگردانده‌شده مساوی با ارزش کامل حساب در زمان فسخ یا میزان مبالغی است که بیمه‌گزار در حوزه قضایی خود، به عنوان حق بیمه، طی دوره مذکور پرداخت نموده است.

دوره بررسی مجاز، برای بیمه‌گزار، مزیت دارد و به وی، زمان اضافی به منظور بررسی قرارداد جدید خود را می‌دهد. بیمه‌گزاران نیز از این فرصت می‌توانند استفاده نمایند و از نماینده، وکیل یا نماینده شرکت بیم،ه به منظور بررسی بیشتر شرایط و ضوابط بیمه‌نامه، پرس و جو نمایند.

به محض این‌که بیمه‌گزار، بیمه‌نامه عمر خود را دریافت نمود، دوره بررسی مجاز شروع می‌شود. در صورت تصمیم به فسخ بیمه‌نامه، شایسته است، بیمه‌گزار آن را به نماینده شرکت، اطلاع دهد.

نمونه دوره بررسی مجاز

تصور نمایید که شما یک بیمه‌نامه عمر متغیر[3] در تگزاس آمریکا خریداری نموده‌اید. دو روز بعد از ثبت بیمه‌نامه، شما اسناد بیمه‌نامه قابل‌اجرا را از طریق ایمیل دریافت می‌نمایید. از این زمان به بعد،‌ دوره بررسی مجاز شما آغاز شده است. در تگزاس، دوره بررسی مجاز، معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ روز است تا شما بتوانید بیمه‌نامه خود را بررسی و تصمیم نهایی خود را بگیرید که آن را فسخ یا حفظ کنید.

دو روز بعد، هنگامی‌که شما با وکیل خود صحبت می‌نمایید، توصیه می‌شوید که بیمه عمر خود را فسخ نمایید و از یک شرکت دیگر، بیمه‌نامه خریداری کنید. شما هم درصورت پذیرش این توصیه، می‌توانید بیمه‌نامه خود را فسخ نمایید. تحت قوانین جاری، شرکت بیمه ملزم است که حق بیمه کامل شما را بازگرداند.

دوره بررسی مجاز ۳۰ روزه چیست؟

اگر یک بیمه‌نامه عمر، ۳۰ روز دوره بررسی مجاز داشته باشد، این بدان معناست که بیمه‌گزار، ۳۰ روز فرصت دارد تا بیمه‌نامه خود را حفظ یا بدون جریمه، فسخ نماید. طول مدت دوره بررسی مجاز، بستگی به شرکت بیمه و حوزه قضایی که در آن بیمه به فروش رفته است، دارد.

آیا امکان فسخ بیمه‌نامه عمر در هر زمان وجود دارد؟

بیمه‌گزار می‌تواند بیمه‌نامه خود را در هر زمانی، فسخ کند. اما، اگر بیمه‌گزار بیمه‌نامه خود را پس از دوره بررسی مجاز، لغو کند، هیچ حق بیمه‌ای به وی مسترد نمی‌شود و تنها ارزش نقدی[4] به صورت یکجا منهای کارمزد، به وی پرداخت می‌گردد.

آیا می‌توان بیمه‌نامه عمر را به صورت برخط، فسخ نمود؟

بیمه‌گزار می‌تواند بیمه‌نامه عمر خود را با تماس با شرکت بیمه خود، فسخ نماید. این تماس می‌تواند به صورت برخط، تلفنی یا با ایمیل اتفاق بیفتد. فراینده فسخ بیمه‌نامه بستگی به نوع بیمه عمر دارد و بیمه‌گزار معمولاً باید فرم حق آزادسازی بیمه‌نامه گم‌شده (LPR)[5] را امضا نماید.

چه هنگامی دوره بررسی مجاز آغاز می‌شود؟

دوره بررسی مجاز برای بیمه‌نامه، زمانی آغاز می‌شود که فرد بیمه‌گزار، بیمه‌نامه را دریافت می‌کند. این موضوع باید با شرکت بیمه صادرکننده بیمه‌نامه، بررسی شود.


[1] Free look period

[2] Annuity contract

[3] Variable life insurance

[4] Cash value

[5] Lost policy release

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0