عنوان گروه خبري / تکافل، مالی و اقتصاد اسلامی .
  • ساعت : ۰۹:۳۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۰۵ 
  • تعداد بازدید : 94
تكافل مسئولیت محصول
منبع: بانک اسلامی مالزی، تاریخ استخراج: ۵ شهریور 140۳ (۲۶ آگوست 2024)
مسئولیت محصول ، مسئولیت قانونی فرد برای جبران صدمات یا آسیب وارده توسط شخص دیگری ناشی از عرضه، توزیع یا فروش محصولات معیوب است.

مسئولیت محصول[1]، مسئولیت قانونی فرد برای جبران صدمات یا آسیب وارده توسط شخص دیگری ناشی از عرضه، توزیع یا فروش محصولات معیوب است. مسئولیت محصولات معیوب ممکن است، در نتیجه سهل‌انگاری در فرآیند ساخت، طراحی، ذخیره‌سازی، بسته‌بندی یا حتی بازاریابی از جمله اطلاعات محصول مانند ارائه نادرست اطلاعات، عدم ارائه هشدار یا دستورالعمل استفاده، ایجاد شود.

مفاهیم شرعی بکاررفته در این محصول عبارتند از:

الف. تبرع[2]، به معنای اهدا برای اهداف خیریه است. تحت این محصول، مشارکت‌کننده[3]، بخشی از سهم حق‌مشارکت[4] را به صندوق تکافل عمومی (GTF)[5] برای کمک به سایر مشارکت‌کنندگان، اهدا می‌نماید.

ب. وکاله[6]، به قراردادی، اطلاق می‌شود که در آن، یک طرف به عنوان موکل به طرف دیگر به عنوان نماینده خود، اجازه می‌دهد تا یک وظیفه خاص را در مورد موضوعاتی که ممکن است تفویض شود، با کارمزد یا بدون کارمزد، به انجام برساند. تحت این محصول، مشارکت‌کننده به شرکت اجازه مدیریت صندوق تکافل عمومی را می‌دهد و در ازای آن، شرکت، حق‌الوکاله دریافت می‌نماید.

ج. جعاله[7]، به قراردادی، گفته می‌شود که در آن، یکی از طرفین به طرف دیگری که به نتیجه مشخصی رسیده است، پاداش مشخصی می‌دهد. تحت این محصول، مشارکت‌کننده، به شرکت اجازه می‌دهد تا بخشی از مازاد قابل‌توزیع[8] صندوق تکافل عمومی را به عنوان مشوق عملکرد شرکت در مدیریت صندوق که منجر به مازاد شده است، دریافت کند.

د. قرض[9]، به قرارداد اعطای وام به وام‌گیرنده اشاره دارد که در آن دریافت‌کننده وام موظف است، معادل مبلغ جایگزین را به وام‌دهنده بازپرداخت کند. تحت این محصول، اگر صندوق تکافل عمومی، کسری داشته باشد، شرکت، مبلغی را بدون بهره به این صندوق، وام می‌دهد.

پوشش‌ها و مزایا

تکافل مسئولیت محصول، غرامتی را برای تولیدکننده، توزیع‌کننده یا تأمین‌کننده محصولات در برابر مواجهه با مسئولیت احتمالی فوق‌الذکر فراهم می‌نماید. پیشنهاددهنده باید سقف مناسبی از غرامت (سرمایه تحت پوشش)[10] را انتخاب کند که متناسب با میزان قرار‌گرفتن در معرض بدهی بالقوه، باشد. محدودیت سرزمینی پوشش، بستگی به بازاری دارد که محصولات به آن صادر می‌شوند یا برای آن در نظر گرفته شده‌اند.

مسئولیت محصول، به مشارکت‌کننده در قبال تمامی مبالغی که وی از لحاظ قانونی، مسئول پرداخت خسارت در رابطه با حوادثی که در هر نقطه از محدوده سرزمینی که منجر به صدمات بدنی یا از دست دادن یا آسیب به دارایی ناشی از ادعاهای خسارتی که ابتدا به‌طور کتبی علیه آن‌ها مطرح شده است، غرامت می‌پردازد. ادعای خسارت باید توسط مشارکت‌کننده و در طول دوره گواهی و در نتیجه یک حادثه پس از تاریخ عطف به ماسبق[11]، ثبت شده باشد.

علاوه بر خسارات وارده، در قبال مبالغی که مشارکت‌کننده باید به عنوان هزینه قانونی و سایر هزینه‌ها بپردازد، غرامت داده می‌شود، مشروط بر اینکه حداکثر غرامت برای هزینه‌های قانونی و سایر هزینه‌ها، از حد معین، تجاوز ننماید.

طول دوره پوشش، یک سال است. مشارکت‌کننده باید گواهی تکافل خود را به صورت سالانه، تمدید کند.

حق مشارکت

عوامل کلیدی در محاسبه حق‌مشارکت:

- نوع محصول

- گردش مالی تخمینی فروش

- حدود قلمرو و حوزه قضایی

- حد غرامت و کسورات

کارمزدها و هزینه‌ها

نوع

میزان

کارمزد وکاله

۴۵ درصد از حق مشارکت:

- ۱۵ درصد کارمزد

- ۳۰ درصد سایر هزینه‌ها

حق تمبر

۱۰ رینگت مالزی

مالیات خدمات

۶ درصد از حق مشارکت پرداختی

 

ملاحظات مرتبط با ارزیابی ریسک

برای ارزیابی و رتبه‌بندی به فرم درخواست تکمیل‌شده با امضا و تاریخ نیاز است:

ماهیت محصول - قرار گرفتن در معرض ریسک

محدوده جغرافیایی و حوزه قضایی تحت پوشش الف) صادرات غیرمستقیم، در سراسر جهان به استثنای ایالات متحده آمریکا/کانادا؛ ب) صادرات مستقیم

سراسر جهان

تخمین گردش مالی فروش بر اساس محصول و کشور صادراتی مربوطه

سابقه خسارت

سقف مسئولیت

مدیریت ریسک (استاندارد بالای کنترل کیفیت)

استثنائات محصول

این محصول زیان‌های خاصی مانند ضمانت محصول را پوشش نمی‌دهد:

فراخوان محصول[12]

آسیب به خود محصول

جریمه، خسارات تسویه‌شده، خسارات تنبیهی یا خسارات نمونه

خسارات مالی یا اقتصادی خالص

ابطال

دارنده گواهی تکافل می‌تواند گواهی خود را با اعلان کتبی به شرکت، ابطال نماید. پس از ابطال، فرد حق بازپرداخت حق‌مشارکت را بر اساس مدت زمان منقضی‌نشده تکافل، مشروط به حداقل سهمی که باید توسط شرکت حفظ شود، دارد. در صورت وجود مطالبه تحت گواهی تکافل، هیچ راهی برای بازپرداخت حق‌مشارکت، وجود ندارد.

اطلاعات تماس

واحد خدمات مشتریان

آدرس:

Syarikat Takaful Malaysia Am Berhad

No. 4, Jalan Sultan Sulaiman, 50000 Kuala Lumpur. P.O. Box 11483, 50746 Kuala Lumpur.

تلفن: 1-300 88 252 385

دورنگار: 603 - 2274 0237

ایمیل: csu@takaful-malaysia.com.my


[1] Product Liability

[2] Tabarru’

[3] Participant

[4] Contribution

[5] General Takaful Fund

[6] Al-Wakalah

[7] Ju’alah

[8] Distributable surplus

[9] Qard

[10] Sum Covered

[11] Retroactive Date

[12] Product recall

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0