بیمه به‌عنوان عنصر اصلی شمول مالی در اقتصادهای نوظهور

انجمن ژنو

تهیه‌کننده: دفتر پایگاه خبری تازه‌های بیمه ایران و جهان

مقدمه

گزارش انجمن ژنو[1] با عنوان «بیمه به‌عنوان عنصر اصلی شمول مالی در اقتصادهای نوظهور»[2] به بررسی نقش بیمه در تقویت دسترسی خانوارها به خدمات مالی می‌پردازد. این گزارش با استناد به پژوهش‌های میدانی و نظرسنجی از مصرف‌کنندگان در هفت اقتصاد نوظهور (برزیل، چین، هند، مکزیک، مراکش، آفریقای جنوبی و ترکیه) تهیه شده است و در آن ساختار تحلیل شامل: توصیف وضعیت فعلی شمول مالی[3]، بررسی نقش بیمه، شناسایی شکاف‌ها و موانع در بازارهای نوظهور و ارائه توصیه‌های سیاستی است.

در این گزارش، علاوه بر بررسی داده‌های دسترسی به خدمات مالی، به نقش فناوری‌های دیجیتال و سیاست‌های حمایتی در افزایش نفوذ محصولات بیمه‌ای نیز توجه شده است.

نکات کلیدی

  1. شمول مالی و بیمه: با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در دسترسی به پرداخت‌های دیجیتال، اعتبارسنجی و سپرده‌گذاری، بیش از 1/3  میلیارد بزرگسال در جهان، خارج از نظام مالی رسمی قرار دارند. بیمه، به‌دلیل نقش توزیع ریسک[4]، می‌تواند به تقویت ایمنی مالی خانوارها کمک کند.

  2. دسترسی و آگاهی: در همه بازارهای مورد بررسی، حداقل ۷۰ درصد پاسخ‌دهندگان، بیمه را ابزاری مفید می‌دانند که نشان‌دهنده پذیرش نسبی ارزش بیمه حتی در مناطقی با دسترسی محدود به خدمات مالی است.

  3. شاخص‌های شناخت بیمه: در چین و هند، میزان نفوذ بیمه در میان خانوارها نسبتاً بالاست، به‌طوری‌که حدود سه‌چهارم خانوارهای نظرسنجی‌شده، حداقل یک پوشش بیمه‌ای دارند که عمدتاً به نقش فناوری دیجیتال و طرح‌های حمایتی دولتی نسبت داده شده است.

  4. رویکرد به بیمه در سطوح مختلف: در بازارهایی همچون آفریقای جنوبی و مراکش، هرچند پوشش بیمه‌ای نسبت به چین یا هند کمتر است، بیش از 70 درصد از افراد، تصویری مثبت از بیمه دارند، اما همچنان شکاف‌های عمده‌ای در بیمه‌های اموال، ازکارافتادگی[5] و بیمه‌های عمر مرتبط با پس‌انداز[6]، وجود دارد.

  5. مهم‌ترین نگرانی خانوارها: هزینه‌های درمانی، به‌عنوان اولویت اصلی نگرانی‌های مالی خانوارها در بیشتر کشورها، گزارش شده است.

  6. شکاف‌های حمایتی: با اینکه بیمه سلامت بیشترین پوشش را در میان محصولات بیمه‌ای دارد، پوشش بیمه‌های مرتبط با اموال، ازکارافتادگی و عمر همچنان در سطح جهانی بسیار پایین است.

  7. سه اهرم برای تقویت شمول مالی بیمه‌ای[7]:

    • طراحی محصولات ساده، ارزشمند و مبتنی بر فناوری دیجیتال

    • ادغام بیمه در سیاست‌های کلان شمول مالی ملی

    • چارچوب‌های نظارتی که نوآوری را با حمایت از مصرف‌کننده متوازن سازند

اهمیت و پیامدها

  • تقویت تاب‌آوری خانوارها: بیمه به خانوارهایی که در برابر هزینه‌های غیرمنتظره مانند هزینه‌های درمان یا بلایای طبیعی آسیب‌پذیر هستند، کمک می‌کند تا از سقوط در ورطه فقر جلوگیری کنند و تاب‌آوری مالی خود را بهبود بخشند.

  • رشد اقتصادی پایدار: افزایش نفوذ بیمه می‌تواند به تحریک به سرمایه‌گذاری، توانمندسازی کسب‌وکارهای خرد و ثبات مالی در اقتصادهای نوظهور کمک کند، زیرا خانواده‌ها با احساس امنیت بیشتر به سرمایه‌گذاری و مصرف می‌پردازند.

  • فناوری به‌عنوان عامل تسریع‌کننده: استفاده از فناوری دیجیتال در ارائه بیمه می‌تواند هزینه‌ها را کاهش و دسترسی را افزایش دهد و محصولات را در بازارهای کمتر توسعه‌یافته، قابل‌دسترس‌تر کند.

  • چالش‌های نهادی و آموزشی: موانع اصلی همچنان شامل کمبود آگاهی، هزینه‌های بالا و ضعف قوانین حمایتی است؛ این موارد نیازمند ساختارهای آموزشی و سیاستی بیشتر هستند تا پوشش بیمه‌ای برای اقشار کم‌درآمد افزایش یابد.

جمع‌بندی

گزارش انجمن ژنو نشان می‌دهد که بیمه می‌تواند نقشی تأثیرگذار در تقویت شمول مالی ایفا کند و به ایجاد تاب‌آوری اقتصادی خانوارها کمک کند. با وجود رشد سریع استفاده از فناوری‌های دیجیتال و افزایش دستیابی به پرداخت‌های برخط، هنوز شکاف‌های عمده‌ای در پوشش بیمه‌های مهم مانند بیمه‌های اموال، ازکارافتادگی و عمر وجود دارد. برای کاهش این شکاف‌ها و افزایش اثرگذاری بیمه در مسیر توسعه پایدار، لازم است بیمه‌گران، سیاست‌گذاران و ناظران با همکاری یکدیگر به طراحی محصولات ساده‌تر، ادغام بیمه در سیاست‌های ملی شمول مالی و ایجاد چارچوب‌های نظارتی قدرتمند، بپردازند.

برای دریافت و مطالعه گزارش انجمن ژنو روی این لینک کلیک نمایید.

 


[1] Geneva Association

[3] Financial inclusion

[4] Risk tansfer

[5] Disability

[6] Savings-type life insurance

[7] Insurance inclusion

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها
    6.1.7.0
    V6.1.7.0