عنوان گروه خبري / گزارش . بیمه‌های زندگی . بیمه‌های غیرزندگی . بیمه درمان . بیمه اتومبیل . بیمه حوادث . سایر .
  • ساعت : ۰۸:۰۶
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۸/۲۹ 
  • تعداد بازدید : 105
بازگشت رشد به صنعت بیمه جهان در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴
نگارنده: Kassandra Jimenez-Sanchez
بر اساس آخرین گزارش مجله سیگما با عنوان « قیمت‌گذاری مجدد ریسک به دلیل فشار اقتصادی و چشم‌انداز بازار اقتصاد و بیمه جهان در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴» منتشره توسط مؤسسه سوئیس‌ری[1]، پیش‌بینی می‌شود، طی سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، صنعت بیمه جهان به رشد متوسط حق بیمه 1/2 درصدی سالانه در ارقام واقعی بازگردد. این بازگشت درپی کاهش کل حق بیمه جهانی با رقم واقعی برآورده‌شده ۲/۰ درصدی است که طی سال ۲۰۲۲ و درپی تورم ایجاد شد و همچنان دغدغه بیمه‌گران مانده است.

بر اساس آخرین گزارش مجله سیگما با عنوان « قیمت‌گذاری مجدد ریسک به دلیل فشار اقتصادی و چشم‌انداز بازار اقتصاد و بیمه جهان در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴» منتشره توسط مؤسسه سوئیس‌ری[1]، پیش‌بینی می‌شود، طی سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، صنعت بیمه جهان به رشد متوسط حق بیمه 1/2 درصدی سالانه در ارقام واقعی بازگردد. این بازگشت درپی کاهش کل حق بیمه جهانی با رقم واقعی برآورده‌شده ۲/۰ درصدی است که طی سال ۲۰۲۲ و درپی تورم ایجاد شد و همچنان دغدغه بیمه‌گران مانده است.

بر اساس گزارش مزبور، این رشد با ترکیبی از کاهش تورم، سخت‌تر شدن بازار در خطوط تجاری اموال و حوادث و نیز تقاضای بیشتر بیمه زندگی همراه است. همچنین، در یادداشت سیگما آمده است، انتظار می‌رود افزایش نرخ بهره بانک مرکزی، نتایج سرمایه‌گذاری را در میان‌مدت بهبود داده و نویدبخش صنعت بیمه باشد.

جروم هاگلی[2]، اقتصاددان ارشد گروه سوئیس‌ری در اظهارنظر خود اعلام داشت: «از منظر ما، اقتصاد جهانی، تحت فشار شوک‌های ناشی از تورم و نرخ بهره، به طور محسوسی آرام شود. درواقع،‌ قیمت‌گذاری مجدد[3] ریسک در اقتصاد واقعی و بازارهای مالی، سالم بوده و در بلندمدت مثبت است. نرخ‌های بالاتر بدون‌ریسک باید به معنی بازده بیشتر سرمایه‌گذاری در اقتصاد واقعی باشد. طی دوره‌های پرچالش امروزی و دوره بهبود اقتصادی پیشِ‌رو،‌ صنعت بیمه می‌تواند ارزش خود را به عنوان تأمین‌کننده تاب‌آوری مالی[4] در کلیه سطوح جامعه نشان دهد.»

براساس نظر مؤسسه سوئیس‌ری، طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آتی، اقتصادهای بزرگ به ویژه اقتصاد اروپا، با رکود تورمی و نرخ بالای بهره روبرو خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود، در سال ۲۰۲۳، رشد تولید ناخالص جهانی از ۸/۲ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۷/۱ درصد کاهش یابد.

انتظار می‌رود، در سال ۲۰۲۳، متوسط تورم جهانی شاخص قیمت مشتری (CPI)[5] به ۴/۵ درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۵/۳ درصد برسد. این درحالی است که این رقم در سال ۲۰۲۲، ۱/۸ درصد بود.

بر اساس یادداشت مؤسسه سوئیس‌ری، با بهبود اقتصادها و بهینه‌ شدن قیمت‌ها، بازارهای بیمه در سال‌های پیشِ‌رو ترقی خواهند نمود.

پیش‌بینی می‌شود،‌ رشد واقعی حق بیمه‌های غیرزندگی طی سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ترتیب ۸/۱ درصد و ۸/۲ درصد باشد. این مؤسسه در گزارش خود یادآور می‌شود: «در اروپا، جهش رشد موردانتظار، نشان‌دهنده بهبود شرایط اقتصادی است، زیرا که این منطقه از رکود آتی، خلاص خواهد شد.»

«علاوه بر این،‌ انتظار می‌رود، افزایش بالقوه نرخ بیمه و کاهش تورم در ایالات متحده و نیز رشد واقعی مطلوب در آسیا از رشد حق بیمه قو‌ی‌تر در آن مناطق پشتیبانی کند. چین که ۶۰ درصد از حق بیمه غیرزندگی بازارهای نوظهور را به خود اختصاص داده است، یک رشد حق بیمه غیرزندگی ۴ درصدی در سال ۲۰۲۳ و ۸/۵ درصدی در سال ۲۰۲۴ تجربه خواهد نمود.»

سیگما پی‌بینی می‌کند که رشته‌های بازرگانی از سخت‌تر شدن نرخ‌ها، بهره خواهند برد و طی سال‌های آتی، بیشتر از رشته‌های اشخاص (غیر از سلامت) توسعه پیدا خواهند نمود.

برآورد می‌شود، رشد حق بیمه‌های بخش بازرگانی در سال ۲۰۲۲ به ۳/۳ درصد برسد و در سال ۲۰۲۳ به ۷/۳ درصد افزایش یابد. در مقایسه، انتظار می‌رود، حق بیمه رشته‌های اشخاص در جهان تا ۷/۰ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد که بیشتر به دلیل عملکرد ضعیف بخش بیمه خودرو در بازارهای پیشرفته خواهد بود و در سال ۲۰۲۳، پس از بهبود به رشد ۸/۱ درصدی نائل آید.

بر اساس گزارش سیگما، پیش‌بینی می‌شود، حق بیمه‌های زندگی در جهان طی سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، ۷/۱ درصد رشد کند. این رقم در مقایسه با کاهش پیش‌بینی‌شده ۹/۱ درصدی در ارقام واقعی طی سال ۲۰۲۲  که بیشتر به دلیل بحران هزینه معیشت در بازارهای پیشرفته بود،‌ قابل توجه است.

در نهایت، مؤسسه سوئیس‌ری این‌طور نتیجه‌گیری می‌کند: «محرک‌های رشد حق بیمه زندگی در بازارهای پیشرفته و نوظهور از هم فاصله می‌گیرند. تورم در بازارهای پیشرفته، به ویژه اروپا، بودجه خانوارها را محدود کرده و بنابراین، تقاضای مشتریان برای محصولات پس‌انداز فردی را کاهش می‌دهد. در بازارهای نوظهور، رشد طبقه متوسط و اهداف دولتی برای نفوذ بیمه زندگی، از رشد تجارت محصولات پس‌انداز حمایت می‌کند. تقاضا نیز توسط مشتریان بازارهای نوظهور که جوان‌تر و از لحاظ دیجیتالی باهوش‌تر هستند، پشتیبانی می‌شود. آنها از مزایای داشتن بیمه‌نامه‌های زندگی بلندمدت،‌ بیشتر آگاه هستند.»

 


[1] Swiss Re Institute

[2] Jérôme Haegeli

[3] Repricing

[4] Financial resilience

[5] Customer Price Index

منبع خبر
منبع: مؤسسه سوئیس‌ری، تاریخ انتشار: 26 آبان ۱۴۰۱ (17 نوامبر 2022 )
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0