عنوان گروه خبري / بیمه‌های غیرزندگی . بیمه حوادث . مدیریت ریسک . گزارش .
  • ساعت : ۱۱:۴۱
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۰۴/۱۰ 
  • تعداد بازدید : 80
كاهش خسارات در بخش بیمه كشتی‌رانی
طی سال گذشته، تعداد کشتی‌های بزرگی که در جهان ناپدید شدند تا یک سوم کاهش یافته است. اما حوادث آتش‌سوزی دریایی به بالاترین حد خود در دهه گذشته رسید.

گزارش امنیت و کشتی‌رانی ۲۰۲۳ منتشره توسط شرکت تخصصی و جهانی آلیانز (AGCS)[1]، تحلیلی از حوادث مرتبط با کشتی‌های دارای بار بیش از ۱۰۰ تن خالص، نشان می‌دهد که خسارات گزارش‌شده در جهان طی سال ۲۰۲۲  به ۳۸ درصد رسید که با رقم ۵۹ درصد در سال ۲۰۲۱ قابل مقایسه است. خسارات سالانه طی ۱۰ سال تا ۶۵ درصد کاهش داشته است.

طی سال گذشته میلادی، مناطق دریانوردی جنوب چین، هند و چین، اندونزی و فیلیپین، مراکز حساس جهان بودند که از هر پنج خسارت، یک مورد به آنها تعلق ‌گرفت. عواملی همچون سطح بالای تجارت، بندرهای پرازدحام، ناوگان قدیمی و آب و هوای حدی[2] بر این خسارات اثر می‌گذارند.

عامل مهم خسارت در تمامی انواع کشتی‌ها، در ۲۰ مورد، غرق‌شدگی و به زیر آب رفتن بوده است. آتش‌سوزی و انفجار با هشت حادثه و ۲۰۰ مورد واقعه گزارش‌شده (که بالاترین رقم در یک دهه را به خود اختصاص داد) در رده دوم علت خسارات قرار گرفت و تصادفات دریایی در رده چهارم علل مهم خسارت دریایی عنوان شد. از میان کشتی‌های ناپدیدشده، ۱۰ مورد مرتبط با کشتی‌های باری بود.

تحلیل آلیانز هشدار می‌دهد که به صورت بالقوه، باطری‌های آتش‌زای لیتیومی[3]، ریسک کشتی‌های کانتینربر و حاملین خودروها را افزایش می‌دهد. این در حالی است که انتظار می‌رود، طی دهه آتی بازار باطری تا ۳۰ درصد افزایش یابد. باطری‌های لیتیومی، ریسک عمده‌ای بر «فرار حرارتی»[4] می‌گذارند. این پدیده با خودآتش‌سوزی که می‌تواند منجر به انفجار شود، ایجاد می‌شود و معمولاً به دلیل وجود دستگاه‌ها و سلول‌های باطری غیراستاندارد یا خراب، شارژ بیش از حد و اتصال کوتاه[5] رخ می‌دهد.

راهول کانا[6]، مدیر جهانی بخش ریسک دریایی آلیانز در این مورد اظهار می‌دارد: «بیشتر کشتی‌ها، حفاظت کافی و قابلیت شناسایی و توان غلبه بر این نوع آتش‌سوزی‌ها در دریا را ندارند. [در این موارد]، بیشتر باید بر اقدامات پیشگرانه و طرح‌های ضروری برای کمک به کاهش این خطرات مانند آموزش کافی خدمه کشتی و دسترسی به تجهیزات ضدآتش‌سوزی یا بهبود سیستم‌های شناسایی زودهنگام  تمرکز شود.»

 


[1] Allianz Global Corporate and Specialty

[2] Extreme weather

[3] Lithium-ion (Li-ion)

[4] Thermal runaway

[5] Short circuiting

[6] Rahul Khanna

منبع خبر
منبع: مجله اکچواری، تاریخ انتشار: 17 خرداد1402 (7 ژوئن 2023)
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0