عنوان گروه خبري / تکافل، مالی و اقتصاد اسلامی .
  • ساعت : ۱۱:۳۳
  • تعداد بازدید : 9
بهبود شمول مالی از طریق مالی اسلامی: جلد دوم
اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه

ویراستاران: عبدالرحمن الزاهی سعید علی[1] ، خلیفه محمد علی[2] و محمد حسن ازرق[3]

انتشارات: پلگریو مک‌میلان (ویرایش اول؛ ۲ جولای، 2020)

زبان اثر: انگلیسی

تعداد صفحات: 406 صفحه

شابک: 9783030399382

کتاب حاضر، دومین مجلد از کتاب «بهبود شمول مالی از طریق مالی اسلامی» از سری کتاب‌های مطالعات انتشارات پلگریو[4] در اقتصاد، مالی و بانکداری اسلامی (IBFE)[5] است که به مفهوم شمول مالی از منظر اسلام می‌پردازد. عنصر اصلی اهداف توسعه پایدار (SDGs)[6]، شمول مالی[7] است که در دستورکارهای اصلاح و توسعه سازمان ملل و کشورهای عضو جی-۲۰ [8] بر آن تأکید شده است. اهمیت شمول مالی اسلامی[9] ورای دسترسی بهینه به مالی است و تلاش دارد تا دسترسی بهتر به محصولات پس‌انداز و کاهش ریسک را نیز در بر بگیرد. همچنین، شمول مالی اسلامی درصدد توسعه شمول اجتماعی است که به افراد و شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا فعالانه‌تر در اقتصاد واقعی مشارکت داشته باشند. این امر، یکی از مهم‌ترین محرک‌های رشد اقتصادی است.

مجلد دوم کتاب حاضر، به کاوش در ریسک‌های مالی مرتبط با اعطای وام به گروه‌های کم‌درآمد به دلیل وجود سطوح بالای فقر و فقدان سازوکارهای وثیقه‌گذاری[10] می‌پردازد. این کتاب، شواهدی تجربی در حوزه مالی خرد اسلامی[11]، بیمه سپرده[12] و کارآفرینی خرد[13] را از طریق تحلیل الگوها و مطالعات موردی از کشورهای مختلف برای خوانندگان عرضه می‌نماید. کتاب، برای تحقیق درباره توسعه مالی، شمول مالی و مالی اسلامی بسیار ارزنده است.

کتاب حاضر، دارای دو بخش و دارای 15 فصل به شرح ذیل است:

بخش اول: شمول مالی اسلامی برای رشد پایدار و فقرزدایی؛ فصل ۱: مقدمه؛ فصل ۲: شمول مالی برای فقرزدایی: نقش مالی اسلامی در بنگلادش؛‌ فصل ۳:‌ آیا تمرکز بانکی و توسعه مالی به رشد اقتصادی کمک می‌کند؟ شواهدی از کشورهای سازمان همکاری اسلامی (OIC)[14]؛ فصل ۴: بهره‌برداری از بانکداری اسلامی به منظور بهبود شمول مالی در کشورهای منتخب در نیجریه شمالی: مطالعه موردی بانک جائز؛ فصل ۵: افشا شمول مالی در مالی خرد اسلامی:‌ مطالعه موردی بیت‌المال و تمویل؛ فصل ۶: آگاهی عموم و نقش بیمه سپرده اسلامی[15] در توسعه شمول مالی؛ فصل ۷: شمول مالی اسلامی برای توسعه کشاورزی: مطالعه موردی طرح‌های کشاورزی الدویم جنوبی در ایالت نیل شمالی، سودان (۲۰۱۸-۲۰۱۶)؛ فصل ۸: بهبود شمول مالی از طریق مالی خرد اسلامی پایدار در پاکستان: نظرگاه توسعه محصولات مشارکتی[16]؛

بخش دوم: مالی اسلامی برای شمول مالی: برنامه‌های تشخیصی کشورها؛ فصل 9: زمینه‌سازی برای مالی خرد همراه[17]: فرصت‌ها و چالش‌ها؛ فصل 10: نقش مالی اسلامی در دستیابی به رشد اقتصادی:‌تحلیل اقتصادسنجی[18] پاکستان؛ فصل 11: اثر صنعت بانکداری اسلامی بر رشد اقتصادی و کاهش فقر در پاکستان؛ فصل 12: فقرزدایی از طریق مالی خرد اسلامی: عوامل و سنجه‌های عملکرد مالی و نقش‌ سیاست‌های مالی و ارزش‌های اسلامی؛ فصل 13:‌ دستیابی به پایداری در سودان از طریق مالی خرد و بانکداری همراه[19]؛ فصل 14: عوامل موفقیت الگوی کارآفرینی خرد ای-تاجر[20]: درس‌هایی برای بانک‌های اسلامی و دانشگاه‌های مسلمان؛ فصل ۱۵: مطالعه تجربی درباره نقش مالی خرد اسلامی در بهبود شمول مالی ایالت باوچی نیچریه.

ویراستاران کتاب، عبدالرحمن الزاهی سعید علی، اقتصاددان ارشد مؤسسه آموزش و پژوهش اسلامی (IRTI)[21] بانک توسعه اسلامی (IsDB)[22] استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری سودان، خلیفه محمد علی، اقتصاددان ارشد مؤسسه آموزش و پژوهش اسلامی (IRTI)  و سردبیر مجله مطالعات اقتصاد اسلامی این مؤسسه و محمد حسن ازرق، استاد دانشگاه ابن سینا سودان است.

 


[1] Abdelrahman Elzahi Saaid Ali

[2] Khalifa Mohamed Ali

[3] Mohamed Hassan Azrag

[4] Palgrave

[5] Palgrave Studies in Islamic Banking, Finance, and Economics

[6] Sustainable Development Goals

[7] Financial inclusion

[8] G-20

[9] Islamic financial inclusion

[10] Collateralization

[11] Islamic microfinance

[12] Deposit insurance

[13] Micro- entrepreneurship

[14] Organization of Islamic Cooperation

[15] Islamic Deposit Insurance

[16] Participatory Product

[17] Mobile microfinance

[18] Econometric Analysis

[19] Mobile Banking

[20] i-Taajir Micro-Entrepreneurship Model

[21] Islamic Research and Training Institute

[22] Islamic Development Bank

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0