عنوان گروه خبري / بیمه اتومبیل . بیمه حوادث .
  • ساعت : ۱۰:۱۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ 
  • تعداد بازدید : 31
شرط چندگانه در بیمه خودرو: چیستی و چگونگی كاركرد آن
نگارنده: Katelyn Peters، Ebony Howard و Skylar Clarine
شرط چندگانه، یک قید در بیمه‌نامه‌های استاندارد مسئولیت خودرو است که پوشش را به افرادی که در بیمه‌نامه ذکر نشده‌اند، اضافه می‌کند. شرط چندگانه برای افرادی که مجوز استفاده از وسیله نقلیه بیمه‌شده را دارند، قابل اجرا است. اگر فردی، اجازه رانندگی خودرو را دارد، تحت شرط چندگانه پوشش داده می‌شود.

چکیده

· شرط چندگانه[1]، یک قید در بیمه‌نامه‌های استاندارد مسئولیت خودرو[2] است که پوشش را به افرادی که در بیمه‌نامه ذکر نشده‌اند، اضافه می‌کند[3].

· شرط چندگانه برای افرادی که مجوز استفاده از وسیله نقلیه بیمه‌شده را دارند، قابل اجرا است. اگر فردی، اجازه رانندگی خودرو را دارد، تحت شرط چندگانه پوشش داده می‌شود.

· دادگاه‌ها ممکن است در این‌که بیمه‌گزار پرونده، نیاز به ارائه مجوز رانندگی با خودرو را برای هر طرف به منظور پوشش آنها تحت یک بیمه‌نامه داشته باشد، متفاوت عمل می‌کنند.

· در برخی پرونده‌ها، دادگاه‌ها ممکن است این حکم را صادر کنند که بیمه‌شده‌ای که اجازه استفاده بدون محدودیت را داده است، ممکن است همین اجازه را به دیگر افراد نیز بدهد[4].

درک بیشتر شرط چندگانه

شرط چندگانه در بیمه خودرو، تعداد افراد تحت پوشش را افزایش می‌دهد. اما تا چه اندازه این پوشش قابل گسترش است، بستگی به تفاسیر حقوقی از چگونگی صدور مجوز رانندگی دارد.

به محض این‌که فرد مذکور در بیمه‌نامه، به فرد غیرمذکور در بیمه‌نامه که به وی فرد مجاز اول[5]، اطلاق می‌شود، اجازه استفاده از خودرو را دهد، این فرد نیز می‌تواند به طرف دیگری مجوز استفاده دهد که به وی، فرد مجاز دوم اطلاق می‌شود.  این حالت مانند آن است که والدین به فرزند اجازه استفاده از خودروی خانواده را دهند و فرزند نیز به دوستِ خود اجازه رانندگی با خودروی خانواده را دهد[6].

دادگاه‌ها ممکن است در این‌که بیمه‌گزار مذکور در بیمه‌نامه، نیاز به ارائه مجوز رانندگی با خودرو برای هر طرف به منظور پوشش آنها تحت یک بیمه‌نامه داشته باشد، متفاوت عمل می‌کنند. در برخی پرونده‌ها، دادگاه‌ها ممکن است این حکم را صادر کنند که بیمه‌شده‌ای که اجازه استفاده بدون محدودیت را داده است، ممکن است همین اجازه را به دیگر افراد نیز بدهد. اگر بیمه‌شده مذکور [در بیمه‌نامه] به صورت روشن، فرد مجاز اول را از دادن اجازه استفاده از وسیله نقلیه به فرد دیگر منع نماید، پوشش برای فرد مجاز دوم، ملغی است[7].

تعیین این‌که چه کسی مجوز رانندگی دارد، مهم است. برای مثال، یک شرکت مسکن به نماینده خود اجازه می‌دهد تا مشتریان را با خودرو شرکت به محل بازدید ببرد. این شرکت به صورت واضح اعلام کرده است که تنها نماینده وی اجازه رانندگی با خودرو شرکت را دارد. اما، طی روز، این نماینده به یکی از مشتریان اجازه رانندگی می‌دهد و تصادفی رح می‌دهد. شرط چندگانه که مجوز بیمه‌شده را می‌طلبد، پوشش را در این حالت، رد می‌کند. چراکه بیمه‌شده به صورت روشن اعلام کرده است که فرد مجاز اول نمی‌تواند به فرد دیگری اجازه رانندگی دهد.

تفاوت شرط چندگانه با مسئولیت نیابتی[8]

شرط چندگانه به صورت خودکار، هر فردی را که مسئول خطای شما یا خطای کاربر مجاز است را پوشش می‌دهد؛ یعنی هر فردی که به صورت نیابتی مسئول خطایی است که توسط شما (فرد مذکور در بیمه‌نامه) انجام شده است یا راننده‌ای که مجوز گرفته است.[9]

مسئولیت نیابتی به مسئولیت فردی که حتی اگر مستقیما مرتکب عمل خطا نشده باشد، اطلاق می‌شود. یک فرد یا شرکت ممکن است به دلایل حقوقی، به صورت نیابتی برای خطای فرد دیگر، مسئول نیابتی باشند. برای مثال، یک کارفرما ممکن است به صورت نیابتی مسئول، تصادفی باشد که کارمند خطاکار وی، مرتکب شده است.[10]

ملاحظات خاص

شرط چندگانه در وصیت‌نامه

هنگامی‌که شرط چندگانه در وصیت‌نامه قید شود، آن را شرط مانده ماترک (پس از پرداخت دیون و هزینه‌ها و سهم‌الارث) [11] می‌نامند. در یک وصیت‌نامه، شرط چندگانه از این‌که تمامی دارایی‌ها مربوط به مستغلات به ذینفع مشخص و ذکرشده، منتقل می‌شود، اطمینان حاصل می‌نماید[12].


[1] Omnibus clause

[2] Automobile liability

[3] Cornell Law School. “Omnibus Clause.”

[4] BrienRoche Law. “Insurance Permissive Use Cases.”

[5] First permittee

[7] BrienRoche Law. “Insurance Permissive Use Cases.”

[8] Vicarious liability

[10] Cornell Law School. “Vicarious Liability.”

[11] Residuary clause

[12] Cornell Law School. “Omnibus Clause.”

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0